Opinia Daewoo Tico 0.8 0KM (benzyna+gaz) hatchback 2000r., ocena użytkownika (mc8)

Daewoo Tico 2000r. - opinia użytkownika

nadwozie: hatchback

silnik: 0.8 0KM (benzyna+gaz)

skrzynia biegów: ręczna/manualna

przebieg: 107 000 km

liczba drzwi: 5

pochodzenie: krajowy

jeździłem/łam tym autem: 6 lat

data oceny: 2009-10-17

liczba wyświetleń: 6085

Spalanie

Jeżdżę na LPG, które jest dobrą propozycją do motoru Tico, który jest na gaźniku - silnik na tym paliwie jeździ z taką samą dynamiką (odpowiednio wyregulowany i zadbany) i po niemal 80 tys. km przejechanych na gazie nie miałem z instalacją gazową żadnych problemów. Gaz założyłem przy przebiegu ok. 30 tys. km - wtedy palił średnio 4,7 LPG/100km. Obecnie Tico ma na liczniku 107 tys. km. Spalanie nieco wzrosło co jest podobno naturalne - w końcu elementy instalacji gazowej się zużywają. Spalanie wynosi równo 5,0. Robię tygodniowo ponad 500km. Tankuję również co 500-550 km (do zbiornika wchodzi ok. 27 litrów). Odstępstwo od 5,0 litra LPG/100km wynosi po wielokrotnych tankowaniach 0,1 litra! Benzyny pali około 0,4 litra mniej na każde 100km, jednak używam tego paliwa wyłącznie na rozruch silnika i pokonanie 1-3km zanim silnik się zagrzeje (oczywiście to co przejadę na benzynie odliczam od sumy kilometrów pokonanych na LPG, więc ww spalanie na gazie jest już podane jako wartość rzeczywista).
benzyna
gaz
Miasto
4.70
5.20
Trasa
4.50
4.80
Cykl mieszany
4.60
5.00

Czy z perspektywy czasu to był dobry zakup?

Odpowiedź:Tak

Na co zwrócić uwagę podczas zakupu tego auta?

Mechanicznie samochód można tanio zreperować, jednak uszanowany lakier/blacha bez większych ognisk korozji powinne pozwolić nam oszczędzić sporo pieniędzy na lakierniku.

Na co zwrócić uwagę podczas codziennego użytkowania tego auta?

Przy użytkowaniu Tico warto zwrócić uwagę na wszelkie niepożądane dźwięki spod maski lub pochodzące z zawieszenia, które bardzo szybko się zużywa i niektóre łączniki/gumy trzeba wymienić po 10-15 tys. km. Tico z instalacją LPG radzę wyregulować raz a dobrze. Gdy spalanie wzrasta nie jest to zazwyczaj wada instalacji gazowej/silnika, lecz zapchanych filtrów (powietrze, paliwo, gaz, olej) lub świec/kabli/kopułki, które wymagają częstszych wymian przy użytkowaniu LPG.

Komu poleciłbyś/poleciłabyś to auto?

Tico to dobra propozycja dla niezarabiających studentów, ludzi oszczędnych i ludzi mniej zamożnych - nie każdy ma łatwe życie, a coraz częściej samochód staje się niezbędnym środkiem lokomocji.

Ocena ogólna

Przyznam bez ogródek, że mógłbym i chciałbym kupić samochód wygodniejszy, cichszy i bezpieczniejszy - jednak suma sumarum: samochód to tylko środek transportu - kierowca nie powinien mieć kompleksów ze względu na to czym jeździ. Za przykład niech posłuży miliarder Ingvar Kamprad (właściciel IKEA), który do dziś jeździ Volvo serii 700, które kupił 20 lat temu: do puki auto działa, to po co mi nowe? Polecam Tico każdemu, kto nie kieruje się stereotypami i nie ocenia samochodu przez pryzmat nic nieznaczącego znaczka na masce.

Ocena ogólna

8/10

Układ jezdny

Tico posiada mały rozstaw kół, przy czym jest wysoki co przy sprężystym zawieszeniu powoduje niebezpieczne przechyły nadwozia. Hamulce są niestety bardzo słabe, choć Tico z założenia przeznaczone jest do poruszania się po mieście i hamowanie z prędkości 50-60 km/h jest akceptowane. Wspomagania kierownicy nie posiadam z czego jestem bardzo zadowolony - bardzo dobrze czuć drogę, a do manewrowania na parkingu 640kg samochodem nie trzeba wiele wysiłku.

Prowadzenie auta

4/10

Układ kierowniczy

3/10

Hamulce

3/10

Parkowanie

10/10

Napęd

Silnik mimo pojemności 800cm3 spisuje się w 640kg samochodzie znakomicie. Łatwo wchodzi na obroty, a maksymalny moment obrotowy zaczyna się w okolicy 2500 obr. więc dynamika jest odczuwalna - oczywiście biorąc pod uwagę rozmiary 3 cylindrowego motoru. Skrzynia biegów jest dobrze zestopniowana z silnikiem, jednak bardziej pasuje ona do ekonomicznej niż dynamicznej jazdy.

Elastyczność

5/10

Skrzynia biegów

8/10

Silnik

8/10

Przyspieszenie 0-100km

7/10

Przyspieszenie 60-120km

4/10

Przyspieszenie 80-120km

4/10

Komfort jazdy

Zawieszenie jest sprężyste lecz na polskich drogach łatwo odczuć większe wyboje. Silnik jest stosunkowo głośny, powyżej 80km/h w kabinie panuje drażniący hałas. Fotele mają bardzo krótkie siedziska co jest mało komfortowe na dłuższe trasy. Plusem foteli jest ich niskie położenie przy podłodze - ułatwia to "czucie" drogi podczas jazdy. Najlepiej podróżuje się w pojedynkę. 1 pasażer nie jest zbytnio odczuwalnym "nadbagażem", jednak komplet pasażerów wydłuża drogę hamowania do "zabójczej" granicy. Ponadto filigranowe zawieszenie można nadwyrężyć wożąc na co dzień 4 pasażerów. Silnik też się męczy z ruszaniem z miejsca i można szybko sprzęgło zajechać.

Resorowanie bez obciążenia

6/10

Resorowanie z obciążeniem

6/10

Fotele przednie

5/10

Fotele tylne

5/10

Jazda z kompletem pasażerów

2/10

Wyciszenie

5/10

Nadwozie i wnętrze

Miejsce dla pasażerów jest wystarczające, pod warunkiem, że z tyłu będzie podróżować tylko 2 pasażerów. Schowek przed pasażerem z przodu jest dość pojemny, ponadto mamy do dyspozycji przestrzeń pod przednimi fotelami. Wnętrze jest bardzo obszerne biorąc pod uwagę rozmiary samochodu - szczególnie wysokość samochodu przy przewozie np. 42 calowych telewizorów LCD może się przydać. Materiały użyte we wnętrzu są złej jakości, tandetny plastik który jest źle spasowany i wydaje drażliwe dźwięki. Na szczęście można łatwo domowymi sposobami wygłuszyć wszelkie, zbędne tyrkotanie we wnętrzu kabiny. Blacha szybko rdzewieje. Zaczyna się od dolnych partii drzwi oraz progów. Dolna krawędź bagażnika również szybko rdzewieje. Wnętrze można łatwo modyfikować - oparcie tylnej kanapy jest w całości składane, można również całkowicie usunąć tylne oparcie i siedzisko - wtedy Tico naprawdę sporo może pomieścić, a załadunek towaru jest łatwy dzięki niskiemu progowi załadunku. Zegary i przełączniki są proste, a ich ergonomia nie sprawia trudności przy użytkowaniu.

Przestrzeń z przodu

7/10

Przestrzeń z tyłu

7/10

Wygoda obsługi (ergonomia)

7/10

Bagażnik

3/10

Jakość materiałów i wykończenia

4/10

Możliwość aranżacji

7/10

Karoseria

5/10

Wentylacja i ogrzewanie

Kabina jest nieduża przez co łatwo można ją przewietrzyć w ciepłe dni - praktyczniej jest otwierać okna, bo nawiew nie do końca spełnia swoją rolę, chyba że ktoś ma wersję z klimatyzacją. Jeszcze lepiej wypada ogrzewanie, które jest naprawdę wydajne i szybko wypełnia wnętrze Tico ciepłym powietrzem.

Wentylacja i ogrzewanie

7/10

Widoczność

O ile widoczność w lusterkach można uznać za średnie, to ogólna widoczność do przodu/tyłu wypada wzorowo, dzięki dużym przestrzeniom przeszklonym i kwadratowemu nadwoziu.

Widoczność do przodu

9/10

Widocznośc do tyłu

10/10

Widoczność w lusterkach

6/10

Elektryka/Elektronika

W Tico nie ma zbyt wiele elektroniki. Kable są zwykle cienkie i łatwo się przecierają, jednak nieruszane nie powinne sprawować kłopotów, a ich dostępność i łatwość wymiany jest dużym plusem przy ewentualnej awarii.

Elektryka

6/10

Elektronika

6/10

Naprawy

Tico to auto całkowicie bezawaryjne, choć wymiana części eksploatacyjnych odbywa się nad wymiar często co nieco drażni. Na szczęście ceny części eksploatacyjnych są bardzo tanie, co rekompensuje ich krótką żywotność.

Niezawodność

9/10

Koszty napraw

10/10

Co negatywnie zaskoczyło oceniającego?

Niestety moje Tico będzie mieć niebawem 10 lat i obawiam się i blachę. Nie miałem z tym nigdy problemów bo bardzo dbałem o stan blach, jednak widzę jak wyglądają inne Tico na parkingach i wiem, że i mnie dopadnie problem rdzy, która zaczyna już kiełkować u dołu drzwi.

Nadwozie

Co pozytywnie zaskoczyło oceniającego?

Deawoo Tico ma wiele plusów i minusów. Z racji pokonywanych odległości najbardziej cieszy mnie spalanie LPG (minimum 4,38, maximum 5,5, średnio regularnie 5,0 litra!).

Spalanie

autor opinii