Opinia Daewoo Lanos SX 1.6 16V 106KM (benzyna+gaz) hatchback 1998r., ocena użytkownika (zxz)

Daewoo Lanos SX 1998r. - opinia użytkownika

nadwozie: hatchback

silnik: 1.6 16V 106KM (benzyna+gaz)

skrzynia biegów: ręczna/manualna

przebieg: 131 000 km

liczba drzwi: 5

pochodzenie: krajowy

jeździłem/łam tym autem: 2 lata

data oceny: 2008-11-29

liczba wyświetleń: 6435

Spalanie

W zasadzie niemal zawsze jeździłem na LPG i przez pewien czas robiłem dokładne pomiary zużycia tego paliwa. Auto nie jest zbyt oszczędne, ale koszty eksploatacji rozsądne. Zużycie zazwyczaj 8,5 - 9 l LPG/100 km (choć zdarzały się odchyły w górę i w dół od tej normy). Nadmieniam, że zawsze starałem się jeździł dość ekonomicznie. Podane wyżej dane dotyczące zużycia benzyny są wzięte \\"z kapelusza\\" (benzyny używałem jadynie jako \\"podpałkę\\" dla gazu i nigdy nie dokonywałem pomiarów zużycia)
benzyna
gaz
Miasto
9.00
10.00
Trasa
7.80
8.50
Cykl mieszany
8.50
9.00

Czy z perspektywy czasu to był dobry zakup?

Odpowiedź:Tak

Na co zwrócić uwagę podczas zakupu tego auta?

Stan elementów zawieszenia - czy nie dochodzą dziwne odgłosy z podwozia. Sprawdzić czy silnik pracuje równomiernie, czy się nie dławi przy mocnym wciśnięciu gazu. W zasadzie trzeba zwrócić uwagę na to wszystko na co zwraca się uwagę przy zakupie każdego innego samochodu...

Na co zwrócić uwagę podczas codziennego użytkowania tego auta?

Dbać o regularną wymianę oleju, filtrów, świec - wtedy nie będzie problemu. Powoli i delikatnie poonywać nierówności, szczególnie uważać na progach zwalniających.

Komu poleciłbyś/poleciłabyś to auto?

Osobom, które za niewielkie pieniądze (w tej chwili nawet ok. 5 tys zł) chcą mieć ładne i tanie w eksploatacji auto. Dobry pojazd dla niewielkiej rodziny.

Ocena ogólna

Szczerze mówiąc Lanos zaskoczył mnie dość mocno. Była to konstrukcja dość nowoczesna, mało awaryjna, tania w eksploatacji, a do tego... ładna! Moja wersja, 5-drzwiowy hatchback to chyba najładniejsza opcja tego pojazdu (kolor wiśniowy). W mojej ocenie auto zdecydowanie ładniejsze niż np. Golf III, choć oczywiście mniej prestiżowe. Poza tym świetne wyposażenie jak na tę klasę aut i na ten rocznik: 2 x airbag, centralny zamek + pilot, el. szyby i lusterka, immobilizer, autoalarmm. Do pełnej opcji brakowało tylko ABS-u i klimy.

Ocena ogólna

8/10

Układ jezdny

Układ jezdny dobrze dopracowany. Auto prowadzi się pewnie, siła hamulców - w stosunku do masy auta - wystarczająca. Parkowanie tyłem nieco kłopotliwe z uwagi na szerokie tylne słupki organiczające widoczność, ale idzie się przyzwyczaić.

Prowadzenie auta

8/10

Układ kierowniczy

8/10

Hamulce

7/10

Parkowanie

7/10

Napęd

106 KM zapewnia autu przyzwoitą dynamikę, nawet na gazie. W moim przypadku nie było żadnej awarii silnika oraz zjawiska tzw. brania oleju. Dwukrotnie wymieniana była uszczelka nad wałkiem rozrządu. Poza tym wszystko o.k. Motor ma przyjemne brzmienie i dość dobrą kulturę pracy.

Elastyczność

8/10

Skrzynia biegów

8/10

Silnik

7/10

Przyspieszenie 0-100km

8/10

Przyspieszenie 60-120km

8/10

Przyspieszenie 80-120km

8/10

Komfort jazdy

Auto za miękkie. Resorowanie takie sobie. Przykładowo przejazd przez próg zwalniający Golfem II jest mniej odczuwalny. Raz na takim progu z kompletem pasażerów zdarzyło się pęknięcie tylnej sprężyny. Fotele dość podatne na zniszczenie - jasna tapicerka, dość łatwo się wyciera - zalecam zakup pokrowców. Fotele zbyt miękkie, siedziska zbyt krótkie, po dłuższej trasie odczuwalny ból pleców. Zdarzyło mi się odbyć podróż przez pół Europy z kompletem pasażerem i pełnym bagażnikiem i tutaj nie było nawet najgorzej. Wyciszenie mogłoby być lepsze, choć jest na porównywalnym poziomie do aut z tego okresu i uznawanych za samochody lepszej klasy.

Resorowanie bez obciążenia

5/10

Resorowanie z obciążeniem

5/10

Fotele przednie

5/10

Fotele tylne

6/10

Jazda z kompletem pasażerów

6/10

Wyciszenie

5/10

Nadwozie i wnętrze

Z przodu miejsca pod dostatkiem - jeździ się naprawdę wygodniej. Z tyłu już gorzej, wygospodarowanie miejsca na nogi pasażerów zmniejsza komfort podróży z przodu, bo należy przesunąć fotele. Deska rozdzielcza prezentuje się nieźle, choć w całości wykonana jest z tzw. twardych plastików. Są one jednak dobrze poskładane i klekotanie z deski rozdzielczej jest dość rzadkie, choć nasila się wraz z wiekiem pojazdu. Dostęp do wszystkich urządzeń dość łatwy, choć mało ergonomiczne jest usytuowanie włącznika przednich halogenów. Mimo niewielkich mankamentów wnętrze wykończone zaskakująco dobrze, jak na tę klasę auta. Karoseria w pełni ocynkowana, absolutny brak problemu korozji.

Przestrzeń z przodu

8/10

Przestrzeń z tyłu

6/10

Wygoda obsługi (ergonomia)

7/10

Bagażnik

3/10

Jakość materiałów i wykończenia

6/10

Możliwość aranżacji

5/10

Karoseria

9/10

Wentylacja i ogrzewanie

Nawiewy raczej średnio wydajne i dość głośne. Na plus dużo opcji kierunków nawiewu.

Wentylacja i ogrzewanie

5/10

Widoczność

Problem jedynie z widocznością do tyłu, z uwagi na szeroki tylny słupek i dość małą szybę.

Widoczność do przodu

9/10

Widocznośc do tyłu

6/10

Widoczność w lusterkach

7/10

Elektryka/Elektronika

Nie mam większych zastrzeżeń - z elektroniką w aucie w zasadzie prawie nigdy się nic złego nie działo. Przepalone żarówki, bezpieczniki, awarie elektrycznych szyb, centralnego zamka czy iinych podzespołów nie dotyczą Lanosa. Jedyna żarówka jaka się przepaliła to ta od oświetlenia tylnej rejestracji. Wystąpił też kłopotliwy drobiazg, z którym sobie nie umiałem poradzić to uszkodzone ścieżki ogrzewania na tylnej szybie (w ich naprawie nie pomógł nawet specjalny klej elektroprzewodzący z domieszką srebra). Zdarzyła się też konieczność wymiany siłownika zamka bagażnika.

Elektryka

9/10

Elektronika

8/10

Naprawy

Auto jest nie jest specjalnie awaryjne. Przeechałem Lanosem niemal 50 tys km i najpoważniejsze problemy to: - szybkie zużycie elementów wydechu (gaz robi swoje), - silniczek krokowy (regeneracja niewiele pomaga, lepiej wymienić na nowy), - wymieniana była półoś napędowa z przegubem, - dwa razy wymiana uszczelki pokrywy wałka rozrządu, - elementy zawieszenia (sworznie zwrotnic, spręzyny tylne, amortyzatory z przodu przy 130 tys były już do wymiany), - największym problemem było dławienie się auta na benzynie, zwłaszcza w okresie letnim (nie pomogły tu ai czyszczenie wtryskiwaczy, ani regulacje) Oczywiście wyżej nie wymieniałem napraw drobniejszych, takich jak wymiana klocków, rozrządu, kabli wysokiego napięcia, końcówek drążków. Ceny części niskie - nie zalecam zakupów w ASO (bardzo drogo!). Większość części zamawiałem przez internet i tylko raz nie byłem zadowolony (piszczące klocki hamulcowe).

Niezawodność

6/10

Koszty napraw

8/10

Co negatywnie zaskoczyło oceniającego?

W zasadzie nic szzególnie niegatywnie mnie nie zaskoczyło. No może tylko to, że wraz z upływem czasu coraz bardziej klekocą plastiki deski rozdzielczej.

Nic

Co pozytywnie zaskoczyło oceniającego?

Chyba właśnie zaskoczyła mnie niezawodność. Wiele osób odradzało mi zakup Lanosa, ale z perspektywy czasu był to świetny zakup. Być może auto spisywało się tak dobrze dlatego, że było montowane w Korei, a nie w FSO...?

Niezawodność

autor opinii
Wojtek