Opinia Fiat Linea Dynamic 1.3 Multijet 90KM (olej napędowy) sedan (limuzyna) 2007r., ocena użytkownika (fky)

Fiat Linea Dynamic 2007r. - opinia użytkownika

nadwozie: sedan (limuzyna)

silnik: 1.3 Multijet 90KM (olej napędowy)

skrzynia biegów: ręczna/manualna

przebieg: 20 000 km

liczba drzwi: 4

wyposażenie: ABS,Klimatyzacja

pochodzenie: krajowy

jeździłem/łam tym autem: 2 lata

data oceny: 2009-02-16

liczba wyświetleń: 6531

Spalanie

Samochód ekonomiczny. Podałem spalanie prawdziwe a nie fanatyka diesla. Miasto, to korki po horyzont szczególnie po południu. Żadnych dojazdówek po drodze. Czyste City. Trasa to jazda pomiędzy 100-140 km/h. Gdyby jechać równo 100km/h, to można zejść do 4.8. Nie mam zdrowia jeździć oszczędniej. Jazda max 90km/h to gwarantowane 4.6. Jak na samochód ważący bez pasażerów i kierowcy 1200 kg czyli tyle co Vectra B to chyba dobrze. Autko bardzo ekonomiczne. Nie sposób spalić nim w polskich realiach więcej niż 5.0 w trasie.
diesel
gaz
Miasto
7.20
-.--
Trasa
4.90
-.--
Cykl mieszany
6.00
-.--

Czy z perspektywy czasu to był dobry zakup?

Odpowiedź:Raczej tak

Na co zwrócić uwagę podczas zakupu tego auta?

Nie mam pojęcia. Mój egzemplarz jest bez zarzutu.

Na co zwrócić uwagę podczas codziennego użytkowania tego auta?

Turbina w dieslu. Trzeba o nią dbać. Po dłuższej jeździe pozwolić silnikowi ochłodzić turbinę poprzez pracę na wolnych obrotach, nie gasić silnika po przygazówce. Raz na jakiś czas przegnać go w trasie. To są zasady, których należy przestrzegać w każdym silniku turbo diesla. No i sprawdzać olej i płyn chłodzący!

Ocena ogólna

Linea z silnikiem diesla 1.3 Multijet musi być przemyślanym wyborem. Na obecne standardy 90 konny diesel nie powala osiągami, ale za to jest super ekonomiczny. Duży bagażnik i spore wnętrze - to są niewątpliwe zalety tego samochodu. Auto kierowane na potrzeby rodziny. Cieszy oko, ale mierzi typową dla fiata nieproporcjonalnością nadwozia co widać tylko z przodu. W sumie linea zdecydowanie wyróżnia się z tłumu. Fiat zrobił kawałek dobrego samochodu. Nie mam kompletnie żadnego odczucia, że jeżdżę fiatem. To zupełnie inna bajka stylistyczno - techniczna. Tylko znaczek na kierownicy przypomina mi, że to włoska robota. Fiat wreszcie dorósł. Zachował swój włoski rodowód ale i stał się poważnym producentem samochodów.

Ocena ogólna

9/10

Układ jezdny

Samochód całkiem fajnie się prowadzi, jest przewidywalny w zachowaniu, nie zaskakuje na różnych nawierzchniach. Zawieszenie wg mnie jest zbyt twarde jak na limuzynę, ale za to w trasie pozwala dynamiczne wyprzedzanie bez zamiatania lusterkami poboczy. Układ kierowniczy w sam raz, tzn. w trasie samochód nie przeszkadza w jeździe. Wspomaganie świetnie wyważone do szybkiej jazdy i zarazem manewrowania na parkingu.

Prowadzenie auta

8/10

Układ kierowniczy

9/10

Hamulce

9/10

Parkowanie

8/10

Napęd

Silnik diesla o pojemności 1248cm3 nie powala elastycznością i osiągami. Samochód poniżej 2000 obr rozpędza się ospale. Powyżej 2000 obr zaczyna już dosyć fajnie jechać. Pazurki pokazuje w trasie gdy trzeba wyprzedać - jak to w dieslu: bieg nr 4 i gaz do dechy. Wówczas zapomina się, że jest tak mała pojemność. W mieście niestety silnik odbiera radość z jazdy. Trzeba mieszać biegami ze względu na turbodziurę. Fabryczne 13,4 do setki to żadna rewelacja. Dużą zaletą jest za to ekonomiczność i niskie opłaty z tytułu OC.

Elastyczność

8/10

Skrzynia biegów

8/10

Silnik

7/10

Przyspieszenie 0-100km

6/10

Przyspieszenie 60-120km

7/10

Przyspieszenie 80-120km

9/10

Komfort jazdy

Zawieszenie wg mnie za twarde. W środku umiarkowanie cicho przy obrotach silnika 2000-2500. Powyżej tej granicy silnik zaczyna już hałasować w specyficzny sposób dla diesla. No ale to samochód klasy B/C więc trudno tu doszukiwać się wyciszenia klasy premium. Przednie fotele bardzo wygodne, sprzyjają długim podróżom. Tylna kanapa również bardzo wygodna a co najważniejsze nie siedzi się w dołku jak w większości samochodów. Przestrzeń na nogi bez zarzutu. Przestrzeń nad głową - z tyłu raczej przeciętnie dla osób o wzroście 180cm i więcej. Ładna linia dachu nie sprzyja pasażerom tylnej kanapy.

Resorowanie bez obciążenia

8/10

Resorowanie z obciążeniem

8/10

Fotele przednie

10/10

Fotele tylne

9/10

Jazda z kompletem pasażerów

8/10

Wyciszenie

8/10

Nadwozie i wnętrze

Autko ładne z boku. Z przodu traci na uroku bo przód jest nieproporcjonalnie wąski względem szerokości samochodu. Trudno to opisać. Obsługa przełączników bez zarzutu, może poza filozofią przekręcania gałki by włączyć wycieraczki. Samochód przemyślany w detalach i to cieszy, pozwala się cieszyć wnętrzem i prowadzeniem. Bagażnik naprawdę spory (500l), ale wąska gardziel nie sprzyja zakupom w sklepach RTV i podobnych. Można się zdziwić gdy zabraknie dwóch centymetrów aby wcisnąć pudło. Na wakacje z rodziną - bez zarzutu. Jakość plastików - boki twarde, kokpit twardy, na drzwiach nie wielkie skrawki tapicerki. W sumie cudów nie ma, ale całość robi dobre wrażenie i jest miła dla oka. Szczególnie w połączeniu ze skórzaną kierownicą. Na pewno można lepiej, ale Linea w wersji Dynamic nie ma się czym powstydzić. Nic nie skrzypi.

Przestrzeń z przodu

9/10

Przestrzeń z tyłu

9/10

Wygoda obsługi (ergonomia)

9/10

Bagażnik

10/10

Jakość materiałów i wykończenia

8/10

Możliwość aranżacji

8/10

Karoseria

9/10

Wentylacja i ogrzewanie

Klima manualna daje radę. Silnik po nagrzaniu oddaje z zapasem dużo ciepła. Ale zanim się nagrzeje (jeśli wogóle w mieście mu się to uda szczególnie w mroźne dni), to rewelacji nie ma.

Wentylacja i ogrzewanie

8/10

Widoczność

Grube słupki i mocno wysunięty kokpit dają fajne pierwsze wrażenie. W sumie kierowca będzie zadowolony z widoczności w przód, i na boki a lusterka boczne dadzą duże poczucie komfortu obserwcji przestrzeni za samochodem. Cofanie do tyłu - raczej mizernie. Często wychylam się przez otwarte drzwi, bo długi odwłok jest kompletnie nie wyczuwalny w cofaniu. Ogólnie jednak jest OK. Tylna szyba wystarczająco szeroka i wysoka aby pattzeć w lusterko wsteczne.

Widoczność do przodu

9/10

Widocznośc do tyłu

7/10

Widoczność w lusterkach

10/10

Elektryka/Elektronika

Wszystko działa narazie bez zarzutu. To raczej prosty samochód więc żadnych fanaberii tu nie ma. Ostatnio jednak komputer pokładowy mnie zaskoczył, bo stwierdził komunikatem, że przepaliła się żarówka w podświetleniu tablicy rejestracyjnej i to nawet pomimo wyłączonych świateł. Miał skubaniec rację. Życie poprawiają pewne zabiegi ergonomiczne. Odblokowujesz centralny zamek - automatycznie zapala się oświetlenie wnętrza. Z góry tuż przy lampkach oświetlenia wnętrza kierowcy i pasażera świecą się pionowo w dółdwie bursztynowe diody i subtelnie w nocy oświetlają rejon konsoli i lewarka skrzyni biegów. Taka drobnostka, a cieszy. Podświetlenie regulacji lusterek, manipulatorów elektryki otwarcia szyb. W sumie to chyba standard jak na obecne czasy, ale życie ułatwiają.

Elektryka

10/10

Elektronika

10/10

Naprawy

Samochód nowy więc narazie nic się nie zepsuło. Oby tak dalej. Zaletą jest banalna ale praktyczna cecha: można samemu zmienić żarówki we wszystkich lampach i to bez potrzeby łamania rąk w trzech miejscach.

Niezawodność

10/10

Koszty napraw

10/10

Co negatywnie zaskoczyło oceniającego?

Nic

Co pozytywnie zaskoczyło oceniającego?

Karoseria - linia boczna jest nie do pobicia wśród sedanów dla "zwykłych ludzi". Oczywiście takie tuzy jak audi czy mercedes to klasyki, ale fiat zrobił sedana który jest po prostu piękny z boku szczególnie w połączeniu z alufelgami. Wnętrze też jest ładne i stonowane. Samochód przemyślany od a do z.

Nadwozie

autor opinii