Opinia Citroen Xantia SX 1.8 16V 110KM (benzyna+gaz) liftback 1995r., ocena użytkownika (hgn)

Citroen Xantia SX 1995r. - opinia użytkownika

nadwozie: liftback

silnik: 1.8 16V 110KM (benzyna+gaz)

skrzynia biegów: ręczna/manualna

przebieg: 176 000 km

liczba drzwi: 5

wyposażenie: ABS

pochodzenie: importowany

jeździłem/łam tym autem: niecały rok

data oceny: 2009-07-10

liczba wyświetleń: 4016

Spalanie

Właściwie to w mieście mi pali od 10-11 litrów benzyny. Wpisałem to większe, bo łatwo zwiększyć spalanie przez katowanie silnika. Jeżdżę po dużych, małych miastach, autostradach i w trasie po drogach krajowych. Nie oszczędzam pedału gazu, ale nie jestem jakimś szaleńcem.
benzyna
gaz
Miasto
11.00
12.50
Trasa
7.50
9.50
Cykl mieszany
9.00
10.50

Czy z perspektywy czasu to był dobry zakup?

Odpowiedź:Tak

Na co zwrócić uwagę podczas zakupu tego auta?

Stan hydrauliki, to jest bardzo ważne. Polecam pojechanie z mechanikiem, który się zna. Reszta to rutynowa kontrola auta.

Na co zwrócić uwagę podczas codziennego użytkowania tego auta?

Kontrola płynu w hydraulice i oleju w silniku. To już nie młode samochody i ma prawo coś się stać. Dzięki regularnym kontrolom i uzupełnianiu płynów unika się drogich wydatków. Np. Po ponad pół roku użytkowania dolałem może z 200-300 ml oleju do zawieszenia. Przez to mam spokój na długi czas.

Ocena ogólna

Do wad zaliczę może nienajmniejsze spalanie. Jednak silnik napędza jeszcze pompę od hydro więc jest to w pewnym sensie usprawiedliwione. To auto idealne dla mnie, kolejnym samochodem prawdopodobnie będzie Xantia II lepiej wyposażone, bo brakuje mi np. klimatyzacji.

Ocena ogólna

8/10

Układ jezdny

Miękkie wygodne zawieszenie. Przy mocnych, ostrych zakrętach jest wrażenie, że auto zaraz ma wypaść, ale to nie następuje. Jest cienka granica, jednak samochód dobrze trzyma się nawierzchni. Komfort nieporównywalny z innymi autami. Trzeba się przyzwyczaić, ale potem już się docenia własności jezdne Xantii.

Prowadzenie auta

8/10

Układ kierowniczy

8/10

Hamulce

10/10

Parkowanie

8/10

Napęd

Silnik optymalny pod względem osiągów i spalania. Jestem z niego zadowolony, ale kolejny będzie większy i mocniejszy. 10,5 sekundy do setki to wynik wystarczający, ale bez szału. Ale raczej to kwestia indywidualna, moi znajomi są zachwyceni elastycznością i mocą. Dla mnie jest po prostu wystarczająco.

Elastyczność

7/10

Skrzynia biegów

7/10

Silnik

8/10

Przyspieszenie 0-100km

7/10

Przyspieszenie 60-120km

7/10

Przyspieszenie 80-120km

7/10

Komfort jazdy

Troszkę huczy przy większych prędkościach, nie wiem dlaczego. Pewnie uszczelki. Ale silnika prawie nie słychać. Świetnie pokonuje wszelkie nierówności bez względu na obciążenie. Przednie fotele są dobre, ale trzeba je dostosować do własnych potrzeb. Tylna kanapa obszerna, 2 dorosłych bardzo wygodnie, 3 dzieci wygodnie. Trójka dorosłych też nie narzeka.

Resorowanie bez obciążenia

10/10

Resorowanie z obciążeniem

10/10

Fotele przednie

8/10

Fotele tylne

8/10

Jazda z kompletem pasażerów

8/10

Wyciszenie

8/10

Nadwozie i wnętrze

Środek jest zadowalający. Irytuje tylko rączka?? od strony pasażera w miejscu gdzie powinna być poduszka. Przełączniki, przyciski, wszystko na swoim miejscu. Niższa ocena za suwaki (kto do tego wrócił?) mimo, że w innych modelach Citroena dawno były stosowane praktyczniejsze pokrętła. Materiały ŚWIETNE! Wszystkie stare zaplastikowane japońskie i niemieckie samochody to jakaś kpina. W Citroenie mięciutko, prawie brak plastików, jak już są to dobrze spasowane, nie trzeszczą, nie zużywają się prawie. Boczki elegancko wyłożone welurem. Rewelacja, Citroen we wszystkich modelach w tamtych latach odbiegł od konkurencji od dekadę do przodu. Tylne siedzenia łatwo się składa, dużo możliwości ustawienia przednich siedzeń. Karoseria, no to chyba starczy jak napiszę, że ma podwójny ocynk. Blacha nie ma prawa rdzewieć bez jej mechanicznego naruszenia.

Przestrzeń z przodu

8/10

Przestrzeń z tyłu

8/10

Wygoda obsługi (ergonomia)

7/10

Bagażnik

10/10

Jakość materiałów i wykończenia

10/10

Możliwość aranżacji

9/10

Karoseria

10/10

Wentylacja i ogrzewanie

Niestety nie mam klimatyzacji więc nie oceniam, za to autko grzeje świetnie. Właściwie spora temperatura jest po 3 minutach jazdy. W zimę nikt nie zamarznie.

Wentylacja i ogrzewanie

10/10

Widoczność

Widoczność do przodu bardzo dobra, mam porównanie do przeszklonych francuskich minivanów, więc nie dam maksa, ale do jazdy i w mieście i na trasach starczy. W lusterkach też wszystko ok. Do tyłu jest gorzej, wysoko ułożona, dość mała tylna szyba. Jestem przyzwyczajony, ale jeśli ktoś jeździł małym hatchbackiem to będzie musiał troszkę pojeździć dla wprawy.

Widoczność do przodu

8/10

Widocznośc do tyłu

6/10

Widoczność w lusterkach

8/10

Elektryka/Elektronika

Dużo nie mam tego, ale nic mi się nie psuje. Niektórzy narzekają na padające po kilku latach oświetlenie panelu przedniego. Ja nie odejmuję, bo u mnie wszystko gra.

Elektryka

10/10

Elektronika

10/10

Naprawy

Nie wiem czy to można do awaryjności zaliczyć, bo jak kupowałem auto to wiedziałem co muszę zrobić. Tak to żadnych innych napraw nie przeprowadzałem. Wszystko chodzi elegancko. Jedynie gaz mam do regulacji, bo niedawno założyłem, ale to już nie wina auta, tylko normalna czynność po założeniu instalacji.

Niezawodność

10/10

Koszty napraw

10/10

Co negatywnie zaskoczyło oceniającego?

Nic

Co pozytywnie zaskoczyło oceniającego?

Wiedziałem, że hydrowozami się jeździ o wiele lepiej niż innymi, ale nie, że aż tak. Mieliśmy w rodzinie francuza, który był o niebo bardziej komfortowy niż typowe niemieckie czy japońskie auta, ale to jest kolejny przeskok.

Komfort jazdy

autor opinii
Adam