Opinia Citroen ZX Break 1.9 75KM (olej napędowy) kombi 1996r., ocena użytkownika (218)

Citroen ZX Break 1996r. - opinia użytkownika

nadwozie: kombi

silnik: 1.9 75KM (olej napędowy)

skrzynia biegów: ręczna/manualna

przebieg: 220 000 km

liczba drzwi: 5

pochodzenie: krajowy

jeździłem/łam tym autem: 2 lata

data oceny: 2008-02-07

liczba wyświetleń: 3572

Spalanie

diesel
gaz
Miasto
7.00
-.--
Trasa
5.00
-.--
Cykl mieszany
6.00
-.--

Czy z perspektywy czasu to był dobry zakup?

Odpowiedź:Raczej nie

Na co zwrócić uwagę podczas zakupu tego auta?

W szczególności na stan techniczny - zawieszenie, sprzęgło, hamulce.

Na co zwrócić uwagę podczas codziennego użytkowania tego auta?

Koniecznie przetestować kontrolkę paliwa - potrafi płatać figle, u mnie samochód stawał praktycznie kilkanaście kilometrów od zapalenia się - może to był taki urok tego modelu, ale lepiej się upewnić, żeby nie popychać...

Komu poleciłbyś/poleciłabyś to auto?

Wytrwałym użytkownikom, którzy mają smykałkę do mechaniki pojazdowej i miejsce, żeby sobie samemu podłubać - w innym przypadku można zbankrutować na odwiedzinach w serwisie.

Ocena ogólna

Generalnie jako samochód rodzinny do jazdy po mieście Citroen ZX 1,9D kombi sprawdził się dobrze - jego podstawowe zalety, to umiarkowane spalanie wciąż jeszcze tańszego od benzyny oleju napędowego, duża pakowność, komfortowe zawieszenie i całkiem spora przestrzeń w kabinie. Natomiast podstawowe minusy, to duża awaryjność: zawieszenie, hamulce, układ kierowniczy, układ wydechowy.

Ocena ogólna

6/10

Układ jezdny

Układ kierowniczy bez wspomagania, w tym samochodzie to wyzwanie. Poza ciężko pracującą kierownicą samochód prowadziło się umiarkowanie dobrze z racji skrętnych tylnych osi, co przy długim kombiaku niewątpliwie poprawiało komfort przy parkowaniu i jeździe po mieście. Zawieszenie niezwykle miękkie i komfortowe, ale na polskich traktach szybko się rozpadały tulejki wahaczy, remont mniej więcej raz na pół roku, chyba, że ktoś jest nieczuły na stuki podczas jazdy. Miękkie zawieszenie uniemożliwiało zbyt ostre pokonywanie zakrętów, bo auto dość łatwo wypadało spod kontroli. Hamulce bez rewelacji, raczej nie za dobre - po remoncie były przyzwoite, a po ułożeniu jakoś nie najlepiej. Hamulec awaryjny - linka często się blokowała i rdzewiała, w ciągu paru miesięcy od remontu dźwignia szybko "wędrowała" coraz wyżej.

Prowadzenie auta

7/10

Układ kierowniczy

5/10

Hamulce

5/10

Parkowanie

7/10

Napęd

Jak to z dieslami bywa, silnik był dość elastyczny, bo trudno było go zgasić - do jazdy w korku idealny, bo łatwo ruszał bez dodawania gazu. Przyspieszenie umiarkowane, jak na kombi do przeżycia. Silnik nieźle wytłumiony jak na diesla z 1996 r. (jeździłem jeszcze Escortem 1,8TD, który pracował jak traktor w porównaniu z "cytryną"). Przy zadbaniu o sprawne i markowe świece żarowe, nie było kłopotów z odpaleniem nawet przy -20 stopniach w zimie - po drugim zapłonie zaskakiwał. Skrzynia biegów pozostawia wiele do życzenia - bardzo duży skok dźwigni od biegu do biegu - trzeba się namachać, biegi nie przełączały się lekko, a przy parkowaniu, kiedy trzeba czasem przejść z "1" na "R", można było "osiwieć" zanim wskoczył jeden po drugim - wymagało to nie lada operacji dźwignią biegów, sprzęgłem, a czasem nawet gazem...

Elastyczność

8/10

Skrzynia biegów

3/10

Silnik

6/10

Przyspieszenie 0-100km

3/10

Przyspieszenie 60-120km

5/10

Przyspieszenie 80-120km

4/10

Komfort jazdy

O zawieszeniu i wytłumieniu pisałem już wcześniej, fotel kierowcy nie zachęcał do jazdy w trasie, bo był za miękki i po przejechaniu z Warszawy nad morze wychodziłem połamany - przede wszystkim plecy w części lędźwiowej nie mają oparcia i się zapadają, co okropnie procentuje po dłuższej jeździe. Z kolei tylna kanapa jest dość szeroka i miękka w porównaniu z innymi pojazdami i zawsze była przez pasażerów chwalona za wygodę.

Resorowanie bez obciążenia

9/10

Resorowanie z obciążeniem

7/10

Fotele przednie

5/10

Fotele tylne

7/10

Jazda z kompletem pasażerów

7/10

Wyciszenie

7/10

Nadwozie i wnętrze

Przestrzeni w tym aucie nie brakowało, ani z przodu, ani z tyłu. Przy swoim wzroście 1,86m nie było problemu, żeby odsunąć fotel kierowcy do tyłu z ujmą na komforcie pasażerowi siedzącemu za mną. Wygoda obsługi - w porządku, wszystkie przełączniki w łatwym zasięgu ręki, co dość nietypowe a niezmiernie mi odpowiadało, to fakt, że klakson był umieszczony na szczycie dźwigni kierunkowskazu, dzięki czemu trudno było go niechcący uruchomić, co niestety zdarzało mi się w Astrze czy w Civic\'u. Lubię też wiedzieć który kierunkowskaz aktualnie miga i to na tablicy było widać (Escort i Astra mają wspólną kontrolkę). Materiały wykończeniowe to kwestia zakupionej wersji - u mnie był zwykły materiał obciowy na fotelach - niezbyt trwały, plastiki gdzie niegdzie potrafiły trzeszczeć, a do piszczącej rolety w bagażniku musiałem się przyzwyczaić. Doskonała blacha na karoserii - po 9 latach praktycznie nie było rdzy.

Przestrzeń z przodu

8/10

Przestrzeń z tyłu

8/10

Wygoda obsługi (ergonomia)

7/10

Bagażnik

8/10

Jakość materiałów i wykończenia

6/10

Możliwość aranżacji

6/10

Karoseria

8/10

Wentylacja i ogrzewanie

Kabina dość szybko się nagrzewała w czasie zimy, około 8-10 minut, oczywiście przy umiarkowanym mrozie (od 0 do -5 stopni). Możliwość odcięcia dopływu powietrza z zewnątrz, ale kosztem braku nadmuchu (Astra czy Civic dopuszczały nawiew mimo odcięcia, Escort tego nie miał).

Wentylacja i ogrzewanie

7/10

Widoczność

Duża szyba z przodu oraz z tyłu, optymalny spadek klapy silnika, sprawiał, że widać było przede wszystkim jezdnię przed sobą - jedyny mankament, to przednia wycieraczka, która była jedna i w zimie przy znacznym zabrudzeniu szyby, jej część pozostawała nieprzezroczysta. To dla wysokich osobników będzie dyskomfort.

Widoczność do przodu

8/10

Widocznośc do tyłu

8/10

Widoczność w lusterkach

8/10

Elektryka/Elektronika

Elektryka

0/10

Elektronika

0/10

Naprawy

Niezawodność

0/10

Koszty napraw

0/10

Co negatywnie zaskoczyło oceniającego?

Mam na myśli brak niezawodności - wysoka awaryjność i kosztowny serwis.

Awaryjność

Co pozytywnie zaskoczyło oceniającego?

Komfort jazdy

autor opinii
Maciej Kostrzewa