Opinia Fiat Cinquecento 0.7 31KM (benzyna) hatchback 1993r., ocena użytkownika (fkg)

Fiat Cinquecento 1993r. - opinia użytkownika

nadwozie: hatchback

silnik: 0.7 31KM (benzyna)

skrzynia biegów: ręczna/manualna

przebieg: 94 000 km

liczba drzwi: 3

pochodzenie: krajowy

jeździłem/łam tym autem: niecały rok

data oceny: 2009-02-15

liczba wyświetleń: 4292

Spalanie

Gdy dużo się jeździ poza miastem, to samochodem można nawet przejechać 560 km bez tankowania. Gdy jeździłem wyłącznie po mieście to zasięg malał do 425 km. Spalanie rosło również przy jeździe przy pełnym otwarciu przepustnicy tj przy 130 km/h (gaz do dechy) oraz gdy miałem problemy z wodą w gaźniku.
benzyna
gaz
Miasto
8.20
-.--
Trasa
4.60
-.--
Cykl mieszany
6.30
-.--

Czy z perspektywy czasu to był dobry zakup?

Odpowiedź:Tak

Na co zwrócić uwagę podczas zakupu tego auta?

Gaźnik. Elektroniczny Aisan w porównaniu do mechanicznego FOS powoduje utratę mocy znamionowej o 1 KM oraz utrudniona regulacja (sonda elektroniczna) sprawia, że nie każdy mechanik podejmie się próby regulacji a nawet przeczyszczenia. Silnik wycieraczki - w niektórych modelach często się psuje, a wcale nie jest tak łatwo dostępny. Sprężyny pneumatyczne bagażnika - często się psują, a sprzedawcy potrafią przytrzymywać klapę by defekt się nie wydał. Zawieszenie - czy nie trzeszczy, lub nie siedzi. Olej i zawory - niektórzy stosują gęstszy olej by wyeliminować stukanie zaworów Tylne hamulce - zaniedbane modele mają stosunkowo często popękane tylne bębny. Stan dywaników - jeżeli przedziurawione lepiej kupić nowe, gdyż jeżeli woda przedostanie się pod spód, to wykładzina jest wówczas nie do wysuszenia, a to prowadzi do miejscowej korozji podwozia.

Na co zwrócić uwagę podczas codziennego użytkowania tego auta?

Stan skrzyni biegów - czy dobrze nasmarowana i czy nie zgrzyta. Czasami położenie dźwigni przesuwa się w kierunku prawym, i np. bieg 3 wygląda jakby był wrzucony bieg 5. Stan płynów - czy nie ma wycieku np. z chłodnicy. Oświetlenie - żarówki dość trudno laikowi wymienić zwłaszcza w prawym reflektorze przednim, z powodu wąskiego dostępu do oprawki, gdyż przeszkadza zbiornik z płynem chłodzącym.

Ocena ogólna

Jest znacznie wygodniejszy od Fiata 126p, nie tylko z racji większej ilości miejsca czy też wysokości dachu, ale z racji wspaniałego układu ogrzewania i większej stabilności na trasie, zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów. Niewielkie gabaryty sprawiają, że auto praktycznie zmieści się wszędzie w mieście. Łatwo nim zawrócić. Niestety problem pojawia się w przypadku parkowania na wzniesieniu. Hamulec ręczny działa dość nieregularnie, a linka hamulca łatwo ulega rozciągnięciu, a przy dłuższym użytkowaniu ulega korozji i łatwo się zrywa. Auto posiada ręczne ssanie, więc co bardziej niedoświadczeni muszą go najpierw wyczuć zwłaszcza zimą.

Ocena ogólna

8/10

Układ jezdny

Auto prowadzi się bardzo przyjemnie. Bardzo stabilnie jedzie na trasie. Płynnie wchodzi w zakręty, chociaż mam pewne zastrzeżenia co do przechyłu na ostrzejszych zakrętach. Jest on nieco zbyt odczuwaly. Na uwagę zasługuje układ kierowniczy, który bardzo lekko pracuje mimo braku wspomagania. Sprawia to że pojazd jest bardzo zwrotny, co w połączeniu z krótkim nadwoziem czyni go idealnym w ruchu miejskim małych miasteczek z wąskimi uliczkami. Auto jest drobne więc zmieści się w praktycznie każdą lukę na parkingu. Hamulce mogłyby być lepsze. By auto wyhamowało z prędkości 70 km/h trzeba niemalże maksymalnie wcisnąć pedał.

Prowadzenie auta

8/10

Układ kierowniczy

10/10

Hamulce

7/10

Parkowanie

10/10

Napęd

Przy prędkości 60 km/h na trójce już wchodzin na wysokie obroty, a na 4 biegu jeszcze się dławi. Problemy z biegiem wstecznym - nie zawsze chce wskoczyć i trzeba albo kilka razy wrzucić inne biegi, albo popuścić sprzęgło, przegazować i dopiero wtedy wskoczy. Dwójka nieco trzeszczy przy wbijaniu. Silnik gdy jest zadbany to pracuje wzorowo. Gaźnik mechaniczny FOS jest niestety podatny na wilgoć szczególnie w zimie. Gdy zbierze się w nim woda to traci obroty (tj. na wolnych przygasa, a na trasie trzeba mocno dusić gaz). Problem ten znika po dolaniu 200 ml denaturatu do pełnego zbiornika paliwa. Przyśpieszenie bardzo dobre jak na silnik 704. Do 60 śmiga jak burza. Niestety na 4 już gorzej. Tak od 60 - 70 jest odczuwalny spadek mocy i momentami ma się wrażenie, że silnik się dławi. Najlepiej czuje się przy 90 km/h. Powyżej 100 już trzeba mocniej otworzyć przepustnicę by dociągnął do 130. Brakuje 5 biegu z modeli 900 i sporting.

Elastyczność

6/10

Skrzynia biegów

5/10

Silnik

8/10

Przyspieszenie 0-100km

8/10

Przyspieszenie 60-120km

6/10

Przyspieszenie 80-120km

6/10

Komfort jazdy

Gdy jedzie sam kierowca to auto jest dość wygodne. Zawieszenie dość twarde, chociaż u mnie gdy przez 11 lat jeździł praktycznie tylko kierowca (poprzedni właściciel) to zawieszenie obniżyło się jednostronnie o około 7 cm. Gdy jedzie się z pełnym bagażem czuć twardość amortyzatorów. Fotele przednie bardzo wygodne, nawet w długiej podróży. Z tyłu nieco gorzej, z powodu braku zagłówków. Przy komplecie pasażerów odczuwalny jest spadek dynamiki. Samochód jest stosunkowo słabo wyciszony. Przy niższych obrotach plastikowe elementy rezonują generując nieprzyjemne dla ucha brzęczenie.

Resorowanie bez obciążenia

5/10

Resorowanie z obciążeniem

5/10

Fotele przednie

9/10

Fotele tylne

7/10

Jazda z kompletem pasażerów

6/10

Wyciszenie

4/10

Nadwozie i wnętrze

Jak na samochód klasy mikro dysponuje on sporą ilością miejsca z przodu, niestety kosztem kanapy tylnej, gdyż brakuje miejsca na nogi przy maksymalnym odsunięciu foteli przednich. Umieszczenie zegarów umożliwia ich odczyt bez dłuższego oderwania wzroku od drogi. Gorzej jest natomiast z włącznikami wycieraczki tylnej, światła przeciwmgielnego, elektrycznej szyby, układu ogrzewania oraz radiomagnetofonu. By dotrzeć do wycieraczki trzeba dość daleko sięgnąć do włącznika. Podobnie z ogrzewaniem. Najtrudniej jest regulować radiomagnetofon, gdyż jest on umieszczony dość nisko. Bagażnik jest wystarczający by pomieścić 2 pełne torby podróżne. W razie potrzeby można złożyć tylne oparcie by powiększyć ilość miejsca. Kanapa tylna nie jest dzielona więc jej otwarcie eliminuje praktycznie tylne siedzisko. Fotele przednie można swobodnie regulować i w razie potrzeby opuścić oparcie, by utworzyć miejsce do leżenia. jakość materiałów pozostawia sporo do życzenia. Plastiki są niskiej jakości, po kilku latach eksploatacji widać oznaki płowienia. W trakcie eksploatacji ich mocowania ulegają osłabieniu co sprawia, iż przy niskich obrotach "brzęczą". Co do blacharki to muszę przyznać, iż zabezpieczenia antykorozyjne są bardzo dobre, gdyż po 16 latach eksploatacji widoczne są tylko zaczątki rdzy przy zawiasach drzwi.

Przestrzeń z przodu

8/10

Przestrzeń z tyłu

5/10

Wygoda obsługi (ergonomia)

6/10

Bagażnik

8/10

Jakość materiałów i wykończenia

5/10

Możliwość aranżacji

6/10

Karoseria

9/10

Wentylacja i ogrzewanie

W posiadanym przeze mnie modelu wentylacja zasługuje na gromkie brawa. Gdy w chłodne dni szyba przednia zaparuje, to po włączeniu najwyższego przełączenia (tj.3) szyba jest już po ok. 20 sekundach czysta, a do tego podmuch jest tak silny, iż nawet szyby boczne są częściowo odparowane. Przełącznik 2 bardzo szybko nawietrzy cały samochód zaś przełączenie 1 wystarczy by utrzymać szybę przednią w stanie niezaparowanym. Ogrzewanie także 1 klasa. Gdy na trasie silnik się rozgrzeje, można wyłączyć wentylator i sam pęd powietrza wystarcza by utrzymać ciepło.

Wentylacja i ogrzewanie

10/10

Widoczność

Szyba przednia bardzo szeroka, umożliwia dokładną obserwację drogi i jej poboczy. Z tyłu widoczność bardzo dobra, choć wymaga dokładnego wyregulowania lusterka tylnego. Powierzchnia szyby tylnej jaką obejmuje wycieraczka jest zadowalająca. Lusterka tylne mogły by być nieco większe, lecz na ogół wystarczają.

Widoczność do przodu

10/10

Widocznośc do tyłu

8/10

Widoczność w lusterkach

7/10

Elektryka/Elektronika

W posiadanym przeze mnie modelu nie ma wprawdzie elektronicznego gaźnika firmy Aisan lecz układ zapłonowy od 16 lat ten sam nigdy nie zawiódł. Co do elektryki, to w grudniu 2008 wymieniłem świece i przewody WN. Izolacja tychże przewodów mogła by być lepsza, bo relatywnie szybko kruszeje, a gdy auto przez 4 miesiące stało nieużywane, to wilgoć spowodowała zaśniedzenie przewodów. Świece, które miałem przed wymianą to Bosh WR7DC, które wytrzymały ładne 5 lat, bo poprzedni właściciel zamiast je wymienić, to je czyścił z sadzy i szlifował. Obecnie mam też Bosh, ale już jakiś nowszy model. Mam też niewielkie problemy z tylną szybą elektryczną. Okazało się, że 3 dolne przewody nie grzeją i szyba jest nie w pełni odszroniona.

Elektryka

7/10

Elektronika

10/10

Naprawy

Części te musiałem wymienić, bo poprzedni właściciel wiele lat nie wykonywał w nim żadnych większych napraw. Np. akumulator miał 9 lat w chwili zakupu. Poza tym samochód jakieś 4 miesiące przed zakupem stał na dworze nieużywany i zawilgotniał. Podczas przeglądu okazało się, iż chłodnica była skorodowana, a hamulce przednie działały nierównomiernie. W kwestii cen miałem mieszane uczucia, np. chłodnica warta była 180 zł a za 200 mogłem kupić malucha. Na szczęście znajomy mechanik przekonał mnie,ze to jest dobra inwestycja i auto jeździ jak nowe. Potem okazało się, iż ceny podzespołów są o wiele niższe, niż pojazdów zachodnich tej samej klasy. do dzisiaj nie miałem żadnej awarii. Jedyną regularną usterką jaka się pojawia to awaria żaróweczki niskiego poziomu paliwa. Z "niewiadomych powodów" zawsze po przejechaniu jakiś 500 km włącza się skubana (he he) i muszę to "naprawić" zostawiając jakieś 110 zł na stacji benzynowej.

Niezawodność

8/10

Koszty napraw

7/10

Co negatywnie zaskoczyło oceniającego?

Nierówny poziom zużycia paliwa wynikający z problemów z wodą w gaźniku oraz z dokładność czujnika paliwa, który w trakcie jazdy potrafi przez 200 km stać w miejscu, a następnego dnia następuje wielkie zdziwienie gdzie też się to paliwo podziało.

Spalanie

Co pozytywnie zaskoczyło oceniającego?

Okazała się wyjątkowo wydajna.

Wentylacja i ogrzewanie

autor opinii
Łukasz