Opinia Alfa Romeo 146 1.9 105KM (olej napędowy) hatchback 2000r., ocena użytkownika (p9x)

Alfa Romeo 146 2000r. - opinia użytkownika

nadwozie: hatchback

silnik: 1.9 105KM (olej napędowy)

skrzynia biegów: ręczna/manualna

przebieg: 187 000 km

liczba drzwi: 5

pochodzenie: importowany

jeździłem/łam tym autem: 2 lata

data oceny: 2010-02-18

liczba wyświetleń: 4131

Spalanie

Oczywiście moje dane są mocno domyślne, bo dokładnych pomiarów nie robiłem. Kiedyś pojechałem z Zamościa w Bieszczady i z powrotem, i wyliczyłem, że łącznie spalił mi na trasie i na górkach, i na serpentynach tylko 5,5 litra na stówkę. Dużą zaletą jest duży bak - chyba z 55 litrów.
diesel
gaz
Miasto
6.50
-.--
Trasa
5.00
-.--
Cykl mieszany
5.70
-.--

Czy z perspektywy czasu to był dobry zakup?

Odpowiedź:Tak

Na co zwrócić uwagę podczas zakupu tego auta?

- materiały obiciowe drzwi (potrafią się odkleić) - sprawdzić zwrotność - jest fatalna i dla niektórych może być to sprawa decydująca - sprawdzić stopień wytarcia gumek na pedałach (jeśli są wytarte/przetarte to auto może mieć powyżej 200 tys. km przebiegu, a silnik może być elektronicznie cofany) - częste są odpryski lakieru przy listwach plastikowych na dachu

Na co zwrócić uwagę podczas codziennego użytkowania tego auta?

poziom wszystkich płynów hydraulicznych trzeba regularnie sprawdzać - zdarzyło mi się, że podczas jednej zimy (przez 2,5 miesiąca) całkowicie zniknął płyn chłodzący w pojemniku uzupełniającym, a po uzupełnieniu wszystko gra i nie znika, nie wiem gdzie i jak się ulotnił; płyn wspomagania kierownicy też potrafi się tajemniczo i szybko ulatniać - raz tak miałem i mechanik nie potrafił tego wyjaśnić.

Komu poleciłbyś/poleciłabyś to auto?

Niewysokiemu mężczyźnie w każdym wieku i średnio-wysokiej kobiecie z silną lewą nogą (twarde sprzęgło) też w każdym wieku, chociaż należy pamiętać o niskim zwisie przedniego zderzaka i krawężnikach.

Ocena ogólna

Auto ogólnie ma sporo drobnych wad, ale które auto ich nie ma. Ja jestem zadowolony. Koszt zakupu alfy z dieslem JTD jest o kilka tysięcy niższy niż zakup golfa z dieslem z tego samego rocznika. Różnica jest tak zauważalna (5-10 tys. zł), że nie ma się co zastanawiać. Koszty części można znacznie obniżyć korzystając z zamienników i części używanych. Blacha jest odporna na rdzę więc tu alfa jest OK. Może wkurzać sztywne zawieszenie, dziwne umieszczenie radia, namiastki schowków w drzwiach, niedostępny dla małego kierowcy w trakcie jazdy schowek przed pasażerem, twarde sprzęgło, fatalna zwrotność czy uciążliwe otwieranie drzwi bagażnika, ale cieszy oszczędny silnik, dynamika jazdy, przyśpieszenie, trzymanie się drogi, niezłe wyciszenie przy dużych prędkościach, duży i wysoki foremny bagażnik, świetnie trzymające fotele i często bardzo bogate wyposażenie - klima, ABS, wspomaganie, elektryczne szyby i lusterka (podgrzewane), halogeny, skórzana kierownica i gałka biegów, itp. - i to wszystko za raczej niską cenę zakupu w porównaniu do np. golfa z podobnym silnikiem i wyposażeniem.

Ocena ogólna

7/10

Układ jezdny

Auto prowadzi się znakomicie. Niestety, za twarde zawieszenie daje się kierowcy we znaki na polskich dziurach. To najtwardsze auto jakie miałem, a miałem ich 6. Uwaga! Osoby wysokie, powyżej 180 cm wzrostu, mogą czuć dyskomfort na fotelu kierowcy, który jest za wysoko umocowany, a regulacja w górę jest zbędna - tacy kierowcy mogą muszą się pochylać mocno do przodu, żeby zobaczyć np. sygnalizację świetlną na krzyżówkach. Wspomaganie kierownicy działa idealnie, ale promień skrętu kół jest fatalnie wielki, zwłaszcza w lewo; nawet o wiele większe busy są bardziej zwrotne na ciasnych parkingach niż alfa 145/6 z dieslem 1,9 JTD; może benzyniaki mają większy skręt? nie wiem...

Prowadzenie auta

10/10

Układ kierowniczy

9/10

Hamulce

10/10

Parkowanie

1/10

Napęd

Niestety, sprzęgło w tym modelu 1,9JTD jest twarde; wymieniłem nawet wysprzęglik i coś tam jeszcze, ale to nie pomogło więc odradzam auto kobietom, choć moja żona się przyzwyczaiła po 2-3 miesiącach dopiero. Inna sprawa, podczas zmiany biegów ze skrzyni dochodzi niepokojące ciche chrobotanie czy też grzechotanie - do tego też trzeba się przyzwyczaić. Silnik fiatowki 1,9JTD jest rewelacyjny, chociaż zdarzają się drobne, raczej nieszkodliwe, wycieki w okolicach styku silnika i skrzyni.

Elastyczność

8/10

Skrzynia biegów

7/10

Silnik

9/10

Przyspieszenie 0-100km

10/10

Przyspieszenie 60-120km

10/10

Przyspieszenie 80-120km

10/10

Komfort jazdy

Zawieszenie jest za twarde na polskie drogi. Wyciszenie wnętrza jest wystarczające, wprawdzie diesel na wolnych obrotach klekoce, to jednak przy wyższych prędkościach ok. 120-140 km/h można normalnie słuchać radia czy też normalnie rozmawiać.

Resorowanie bez obciążenia

7/10

Resorowanie z obciążeniem

8/10

Fotele przednie

7/10

Fotele tylne

9/10

Jazda z kompletem pasażerów

9/10

Wyciszenie

7/10

Nadwozie i wnętrze

Auto jest szerokie więc osoby z przodu nie trącają się łokciami. Obsługa przełączników jest ok z dwoma wyjątkami: 1)z pozycji kierowcy jest za daleko do klamki otwierani schowka przed pasażerem - osoby poniżej 170 cm wzrostu zapięte w pasy po prostu nie są w stanie tam sięgnąć; 2)umiejscowienie radia jest za nisko, poniżej kolana, dlatego, aby coś przełączyć w radiu w trakcie jazdy trzeba mocno opuścić głowę, przechylić kolano w prawo i pochylić się, aby dłoń sięgnęła tak nisko - stwarza to spore niebezpieczeństwo w trakcie jazdy. Materiały wykończenia są bardzo dobre, ale np. materiałowa okładzina drzwi i deski rozdzielczej nad schowkiem potrafi się odklejać. Schowki w drzwiach są za małe i z jajowatą nieregularną powierzchnią spodu - tylko wkurwiają. Bagażnik modelu 146 1,9JTD jest za to zadowalająco duży, prosty i wysoki z niską podłogą, problemem jest jednak otwieranie drzwi bagażnika, które nie mają żadnej klamki czy uchwytu - obie rzeczy mogą być kłopotliwe dla niskich osób poniżej 170 cm wzrostu. Dużym atutem alfy jest ocynkowana karoseria, chociaż lakier miejscami źle się trzyma blachy i łatwo robią się odpryski - trzeba się nauczyć robić zaprawki. A jeszcze dodam, że zwisy zderzaka z przodu są bardzo niskie. Ładnie to wygląda, ale bywa problemem przy wysokich studzienkach i najeżdżaniu na krawężniki podczas parkowania - łatwo uszkodzić spód zderzaka z przodu.

Przestrzeń z przodu

5/10

Przestrzeń z tyłu

8/10

Wygoda obsługi (ergonomia)

4/10

Bagażnik

9/10

Jakość materiałów i wykończenia

8/10

Możliwość aranżacji

6/10

Karoseria

9/10

Wentylacja i ogrzewanie

Wentylacja i ogrzewanie byłyby bardzo dobre, gdyby dmuchawa lepiej radziła sobie z parą na bocznych szybach z przodu. Dmuchawa usuwa parę jedynie z okolic lusterek, na pozostałej powierzchni trzeba pomóc dmuchawie gąbką, bo zajmuje jej to zbyt dużo czasu. Ogrzewanie tylnej szyby jest za to bardzo wydajne.

Wentylacja i ogrzewanie

7/10

Widoczność

Widoczność do tyłu w modelu 146 nie sprzyja tylko podczas cofania, w trakcie jazdy do przodu można się przyzwyczaić. Lusterka boczne są niestety troszkę za małe na wysokość, ale bywają ogrzewane, a to duża zaleta zimą.

Widoczność do przodu

10/10

Widocznośc do tyłu

6/10

Widoczność w lusterkach

7/10

Elektryka/Elektronika

Ja nie mam problemu z elektryką i elektroniką w alfie odkąd wymieniłem dwa przepalające się bezpieczniki na odrobinę większe. Zauważyłem jeszcze jedną dziwną rzecz - gdy na wolnych obrotach naciskam hamulec, to natężenie pracy dmuchawy zwiększa się prawie dwukrotnie. Co ma dmuchawa do hamulca? Bozia raczy wiedzieć.

Elektryka

10/10

Elektronika

8/10

Naprawy

Koszty napraw w dużej mierze zależą od właściciela. Ceny nowych oryginalnych części są bardzo wysokie, ale jest to model produkowany od pierwszej połowy lat 90-tych XX wieku więc można przebierać w dużo tańszych zamiennikach, a także poszperać w szrotach. Szalenie pomocnym narzędziem w ograniczaniu kosztów części jest internet. Jak ktoś chce i ma czas na to, to alfa 145/146 nie będzie droga w eksploatacji.

Niezawodność

8/10

Koszty napraw

5/10

Co negatywnie zaskoczyło oceniającego?

nic

Co pozytywnie zaskoczyło oceniającego?

nic

autor opinii