Opinia Kia Shuma ls 1.5 88KM (benzyna+gaz) liftback 2000r., ocena użytkownika (nv9)

Kia Shuma ls 2000r. - opinia użytkownika

nadwozie: liftback

silnik: 1.5 88KM (benzyna+gaz)

skrzynia biegów: ręczna/manualna

przebieg: 220 000 km

liczba drzwi: 5

pochodzenie: krajowy

jeździłem/łam tym autem: 10 lat

data oceny: 2010-02-17

liczba wyświetleń: 4681

Spalanie

Instalacja LPG - elpigaz sekwencja .. i tyle
benzyna
gaz
Miasto
10.50
11.00
Trasa
5.90
6.70
Cykl mieszany
9.60
10.00

Czy z perspektywy czasu to był dobry zakup?

Odpowiedź:Tak

Na co zwrócić uwagę podczas zakupu tego auta?

1. Hamulce 2. Skrzynia 3. Blacha

Na co zwrócić uwagę podczas codziennego użytkowania tego auta?

... wsiadam i jeżdżę ... mam ciężką nogę i nie zauważyłem przez ostatnie 10 lat jakiś szczególnych problemów ...

Komu poleciłbyś/poleciłabyś to auto?

Osoby szukające taniego w zakupie i eksploatacji bezawaryjnego auta, ale nie sportowego i nie szpanerskiego. Dobry przegląd za ok. 2-3 tyś na 4 lata lub 60000 załatwi mu długowieczność, a samochód odwdzięczy się bezproblemowością w użytkowaniu

Ocena ogólna

obniżona ocena za .. jakość plastików i wyciszenie...

Ocena ogólna

7/10

Układ jezdny

Przyjmując, że producent wkładając pod maskę silnik o stosunkowo niskiej mocy (ten silnik w zależności od wersji w innych modelach legitymował się mocą od 75 do 143 KM) nie zamierzał tworzyć demona prędkości, dlatego układ kierowniczy jest wystarczająco precyzyjny jak na tą moc, a jednocześnie na tyle mało bezpośredni, że mniej doświadczony kierowca nie będzie miał nadmiaru bodźców. Auto jak na prędkości i przyspieszenia jakie osiąga prowadzi się całkiem nieźle. Jednocześnie zawieszenie należy do bardziej miękkich, ale bez skrajności. Samochód przy pokonywanych szybko zakrętach pochyla się znacznie, ale nie niebezpiecznie. Przy umiejętnej jeździe pozwala na szybkie pokonywanie zakrętów. Niestety auto jest podsterowne, szczególnie na śliskiej nawierzchni, ale sprawny ręczny pozwala w bardzo łatwy sposób wymusić łatwą do opanowania nadsterowność. Ogólnie należy się PLUS za trwałe zawieszenie i układ kierowniczy. Niezła widoczność i bardzo dobry skręt są dodatkowym atutem w mieście. Niestety fabryczne hamulce są w sumie wystarczające, ale należy zapomnieć o zamiennikach z tyłu, gdyż są słabe i kiepsko działają... tu należy się minus za tylne bębny... Mimo tego hamulce są lepsze niż w O. Astrze pierwszej gen. i do mocy i normalnej jazdy są wystarczjące.

Prowadzenie auta

8/10

Układ kierowniczy

7/10

Hamulce

3/10

Parkowanie

7/10

Napęd

Dzięki niskiej mocy nie możemy wymagać, aby pojazd był demonem prędkości i o ile na 5 biegu spokojnie możemy sobie jechać ok. 50, tak o sensownym przyspieszeniu możemy pomyśleć dopiero na 2 ;) Silnik jest dużym plusem... ponad 220 000 km na oleju syntetycznym na LPG (od nowości) przy "ciężkiej nodze" i ... od wymiany do wymiany (co 15K) ubytków oleju nadal nie widać. Biegi wchodzą dość precyzyjnie i nie byłoby tak niskiej oceny gdyby nie jej trwałość (po 200000 wymagała wymiany mech. różnicowego). Sprzęgło wytrzymało 180000 km. Jak na moc przyspieszenie nawet na LPG akceptowalne. Spod świateł do 120 km/h będziemy pierwsi o ile obok będą stać samochody cywilne z silnikiem do 1600 cm3 (np. Astra, Civic, Corolla, czy nawet A3). Producent podaje, że prędkość max. to 14x km/h, ale auto z przebiegiem 180 000, jadące na LPG rozbujało się do prawie 200 km/h i swobodnie pozwalało utrzymać się za Evasionem 2.0 Turbo benz (150 KM).

Elastyczność

4/10

Skrzynia biegów

3/10

Silnik

8/10

Przyspieszenie 0-100km

3/10

Przyspieszenie 60-120km

3/10

Przyspieszenie 80-120km

3/10

Komfort jazdy

Jeżeli nie przesadzimy z ładunkiem to jedyną bardziej odczuwalną zmianą w jeździe będzie gorsze przyspieszenie i brak możliwości wymuszenia nadsterowności ręcznym :) Ogólnie po 220 000 amorki są na ponad 70% (Kayaba). Plus za zawieszenie w którym przeważnie nic nie hałasuje (a jeżeli już do zaciski z powodu braku sprężynek - przy zamiennikowych klockach). Kanapa tylna jest twardawa, ale wygodna nawet na dłuższe trasy i nie ulega wygnieceniu. Trwałe przednie fotele mogłyby być odrobinę głębsze, ale do tej mocy i spokojnej jazdy ok. Niestety komplet pasażerów powoduje, że przyspieszenie staje się marne... Wyciszenie sprawdza się do 110 km/h.

Resorowanie bez obciążenia

7/10

Resorowanie z obciążeniem

5/10

Fotele przednie

8/10

Fotele tylne

8/10

Jazda z kompletem pasażerów

5/10

Wyciszenie

2/10

Nadwozie i wnętrze

Miejsca z przodu jest dużo... Z tyłu nawet przy maksymalnie odsuniętych fotelach osoby o wzroście do 175 będą miały wystarczająco dużo miejsca, ale powyżej już nie. Biorąc pod uwagę okres projektowania samochodu ergonomia jest ok i już, gdyby nie obsługa tylnej wycieraczki ocena byłaby wyższa. Bagażnik duży z dużym otworem załadunkowym - minus za stosunkowo wysoką (mimo że ze poniżej zderzaka) krawędź. Kanapa tylna dzielona 1/2/3. O ile co do tapicerki foteli można powiedzieć ok, tak o plastikach i spasowaniu już nie.. nie jest to corolla, ale jest lepiej niż w lanosie ;) Po 10 latach .. pierwsze oznaki korozji na progach...

Przestrzeń z przodu

8/10

Przestrzeń z tyłu

8/10

Wygoda obsługi (ergonomia)

8/10

Bagażnik

7/10

Jakość materiałów i wykończenia

3/10

Możliwość aranżacji

7/10

Karoseria

6/10

Wentylacja i ogrzewanie

W zimie momentalnie robi się ciepło, a w lecie przyjemnie zimno, ale -2 punkty. Przy wielkich upałach klima nie zawsze sobie radzi tak jak byśmy sobie tego życzyli.

Wentylacja i ogrzewanie

8/10

Widoczność

Nie ma wielgachnej szyby, ale za to dobrze ustawiona - plus, ale Minus za wysoką linię tylej szyby.. producent spokojnie mógł ją poprowadzić nieco niżej i dać trochę większe lusterka - dzięki oddalaniu w prawym lusterku (tak po amerykańsku:) tragedii nie ma ;)

Widoczność do przodu

8/10

Widocznośc do tyłu

6/10

Widoczność w lusterkach

6/10

Elektryka/Elektronika

Przez 10 lat - 1 bezpiecznik padnięty i spalone kilka żarówek w podświetleniu. Centralny zamek działa bez zarzutu, szyby i lusterka (sterowane i podgrzewane) też.. W sumie ocena bdb.

Elektryka

10/10

Elektronika

10/10

Naprawy

Samochód bezawaryjny... Mimo 10 lat 220000 przebiegu nie zostanie sprzedany...

Niezawodność

10/10

Koszty napraw

8/10

Co negatywnie zaskoczyło oceniającego?

Nic

Co pozytywnie zaskoczyło oceniającego?

Miałem kupić używaną 2-letnią corollę liftback, ale za tą samą cenę tu dostałem klimę gratis ;) - a nie licząc jakości plastików i kilku unowocześnień (np. ogrzewanie na pokrętła, a nie na suwaki) na PLUS dla KIA można by je pomylić

Niezawodność

autor opinii