Opinia Opel Vectra 2.2 Y22DTR 16V 130KM (turbo diesel) sedan (limuzyna) 2001r., ocena użytkownika (zvn)

Opel Vectra 2001r. - opinia użytkownika

nadwozie: sedan (limuzyna)
silnik: 2.2 Y22DTR 16V 130KM (turbo diesel)
skrzynia biegów: ręczna/manualna
przebieg: 180 000 km
liczba drzwi: 4
wyposażenie: ABS,Klimatyzacja
pochodzenie: importowany
jeździłem/łam tym autem: 3 lata
data oceny: 2008-11-27
liczba wyświetleń: 4517

Spalanie
5,6 litra ON w trasie to najniższe odnotowane przeze mnie spalanie ( mowa o silniku 2,2 DTI ), natomiast w ruchu miejskim, w zimę, kiedy pokonywane dystanse krótkie są na tyle, że silnik nie zdąży się nagrzać do temperatury roboczej - nie przekroczyło 9 litrów. warto dodać, że mam fabrycznie założony system dogrzewania, który zasilany jest paliwem, włącza się automatycznie i wyłącza po osiągnięciu przez silnik temperatury 85 st.C - mogę stwierdzić, że w ruchu miejskim jest to litr paliwa na setkę, ale za to we wnętrzu kabiny momentalnie robi się ciepło.
  diesel gaz
Miasto 9.00 -.--
Trasa 5.60 -.--
Cykl mieszany 7.00 -.--
Czy z perspektywy czasu to był dobry zakup?
Odpowiedź:Tak
Na co zwrócić uwagę podczas zakupu tego auta?
Jego stan zewnętrzny nie zawsze odzwierciedla jego stan rzeczywisty. Ładnie utrzymane auto może być " zajechane " a poobijany egzemplarz, o który trzeba czasem zadbać pod kątem estetyki może być prawdziwą perełką. Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na przebieg. Cudów nie ma, przebieg roczny w przypadku diesla sprowadzanego waha się w granicy 40 tyś. km rocznie, to mnożymy przez ilość lat od daty produkcji auta i mamy w miarę prawdziwy przebieg. Nikt nie kupuje diesla po to, by jeździć nim na zakupy więc jest mało prawdopodobne, że 7-mio letni samochód ma tylko 100 tyś km przebiegu, bo pochodzi od starszego i kulturalnego pana... Jeśli miałbym coś jeszcze zasugerować - obowiązkowa wizyta w serwisie Opla ale takim, który ma oplowski skaner TECH2, tylko taka diagnoza daje miarodajną wykładnię o kondycji silnika i podzespołów ( turbina, zaworki sterujące, przepływomierz, układ wtryskowy i podciśnieniowy ), bo naprawy nie są niestety najtańsze...
Na co zwrócić uwagę podczas codziennego użytkowania tego auta?
Jeździć, szanować, nie obijać lakieru, wymieniać płyny i olej we właściwym czasie, serwisować - Vectra z pewnością się za to pozytywnie odwdzięczy.
Ocena ogólna
Bałem się Vectry B, chciałem początkowo Skodę Octavię, koniecznie a silnikiem diesla 110 KM. Wyszło tak, że kupiłem pewną pod każdym względem Vectrę z pierwszej ręki, była uszkodzona ale to lepsze wyjście niż kupowanie auta " bezwypadkowego ", tutaj wszystko było widoczne, zresztą uszkodzenia nie były duże. No i trafił mi się ten mocniejszy diesel - 25 KM w dieslu to przepaść. Teraz mam pewność, że taki dość przypadkowy wybór był jednak słuszny, jestem zadowolony z tego auta. No i ta piękna i jedyna w swoim rodzaju linia boczna, gdzie maska kończy się bocznymi lusterkami...
Ocena ogólna
8 / 10
Układ jezdny
Przy sprawnych poszczególnych elementach zawieszenia ( zwłaszcza chodzi o tył i sławne " tuleje pływające ") trudno zarzucić Vectrze B coś złego pod tym kątem. Auto prowadzi się pewnie i precyzyjnie, układ hamulcowy bardzo wydajny, samochód czytelny.
Prowadzenie auta
10 / 10
Układ kierowniczy
8 / 10
Hamulce
10 / 10
Parkowanie
10 / 10
Napęd
Silnik bardzo żwawy ( 2,2 DTI ), elastyczny, ma swoje mankamenty ale ogólnie jest wart polecenia. Mógłby być nieco bardziej oszczędny zwłaszcza w ruchu miejskim. Osiągi i parametry trakcyjne są zadowalające.
Elastyczność
10 / 10
Skrzynia biegów
8 / 10
Silnik
8 / 10
Przyspieszenie 0-100km
8 / 10
Przyspieszenie 60-120km
8 / 10
Przyspieszenie 80-120km
8 / 10
Komfort jazdy
Sztywne zawieszenie sprawia, że auto jest przewidywalne i precyzyjne w prowadzeniu, fotele przeciętne ale po wymianie kompletu na kubełkowe z wersji sport - wysuwane podnóżki ( półskóra ) - nie mam nic do zarzucenia. Auto wyciszone bardzo dobrze, nie dochodzą szumy z zewnątrz ani odgłosy pracy silnika.
Resorowanie bez obciążenia
8 / 10
Resorowanie z obciążeniem
8 / 10
Fotele przednie
8 / 10
Fotele tylne
8 / 10
Jazda z kompletem pasażerów
8 / 10
Wyciszenie
10 / 10
Nadwozie i wnętrze
Wszystko bez zarzutów, jedyna wada moim zdaniem to chowające się do środka ramiona pokrywy bagażnika, co jednak zmniejsza pojemność i " układność " bardzo dużego ( ponad 500 litrów ) bagażnika. Ergonomia, użyte materiały, wskaźniki czy przełączniki - wszystko w zasięgu ręki, na swoim miejscu. Przestrzeni z przodu jak w sam raz, z tyłu jest gorzej ale w momencie, kiedy są tam 3 osoby. W czwórkę jedzie się wygodnie.
Przestrzeń z przodu
10 / 10
Przestrzeń z tyłu
8 / 10
Wygoda obsługi (ergonomia)
8 / 10
Bagażnik
8 / 10
Jakość materiałów i wykończenia
8 / 10
Możliwość aranżacji
8 / 10
Karoseria
10 / 10
Wentylacja i ogrzewanie
System przewietrzania ( dmuchawa ma 9 poziomów ustawień ), klimatyzacja automatyczna ( klimatronik ) z funkcją odparowywania szyby czołowej bardzo wydajna. Ogrzewanie wnętrza, zwłaszcza z dodatkowym urządzeniem grzewczym jak w moim aucie jest rewelacyjne. Praktycznie po przejechaniu pierwszego kilometra z kanałów dmuchawy leci już ciepłe powietrze.
Wentylacja i ogrzewanie
10 / 10
Widoczność
Początkowo miałem wrażenie, że lusterka mogłyby być nieco większe ale już się przyzwyczaiłem. Co za to mają powiedzieć posiadacze VW, gdzie prawe lusterko jest wyraźnie mniejsze od lewego ? VB ma jednakowe i to nie razi ani nie rozprasza... Bryła samochodu jest czytelna, pewnie można wyczuć samochód w jeździe parkingowej, łatwo dają się wyczuć skrajne punkty samochodu, co jest zwłaszcza przy parkowaniu jego mocnym atutem.
Widoczność do przodu
10 / 10
Widocznośc do tyłu
10 / 10
Widoczność w lusterkach
8 / 10
Elektryka/Elektronika
Nie miałem jeszcze żadnych problemów natury elektrycznej czy elektronicznej, nawet nie zanikły piksele w wyświetlaczu komputera co w Oplach jest bardzo częste. Elektronika silnika i jego sterowanie, ABS - nic złego tutaj się nie dzieje. Wadą są awarie układu SRS ( airbag ) ale to błędy konstrukcyjne. Wpadając w dziurę czy wyrwę w jezdni często dochodzi do zaświecania się kontrolki, która mówi o awarii tego układu. Wizyta w serwisie i wykasowanie tego błędu przywracają sprawność systemu.
Elektryka
8 / 10
Elektronika
8 / 10
Naprawy
Oprócz przeglądów, czyli wymiany oleju, płynów, klocków hamulcowych czy tarcz, sworzni wahaczy, końcówek drążków kierowniczych, tulejek pływających tylnego zawieszenia - nic innego nie było wymieniane, tylko rzeczy zużywające się podczas eksploatacji samochodu. Bogaty wybór części zamiennych, dostępność i relatywnie niska cena oraz dobra jakość zamienników są ważnym argumentem ZA w przypadku całkowitych kosztów związanych z użytkowaniem tego samochodu.
Niezawodność
7 / 10
Koszty napraw
7 / 10
Co negatywnie zaskoczyło oceniającego?
Negatywne spostrzeżenie dotyczy nie tyle Opla co wszystkich nowoczesnych turbodiesli, nowoczesnych w sensie, że sterowanych elektroniką. Niestety, bez odpowiedniego oprzyrządowania elektronicznego ( komputer, skaner, interfejs diagnostyczny ) - weryfikacja usterek silnika nie jest możliwa. Ponadto naprawa uszkodzeń silnikowych czy wymiana części sterowania samym silnikiem czy jego podzespołami jest droższa niż w przypadku silników benzynowych. Oszczędności wynikające z mniejszego apetytu na paliwo ( diesel ) wyrównują się w przypadku konieczności napraw silników diesla ( przepływomierze, wtryskiwacze, pompy wtryskowe, układy rozrządu i tak dalej ).
Inne
Co pozytywnie zaskoczyło oceniającego?
Bałem się Vectry, bo opinie krążące ogólnie o Oplu nie były optymistyczne zwłaszcza pod względem niezawodności. Jednak po ponad 3 letnim użytkowaniu tego samochodu absolutnie nie żałuję wyboru ani decyzji, która została podjęta bardzo szybko i w sumie dość przypadkowo. Gdybym ponownie znalazł się w takiej sytuacji postąpiłbym identycznie.
Niezawodność
autor opinii