Opinia Saab 9-5 SE 2.3 4 cyl.rzedowy 16V 170KM (benzyna+gaz) sedan (limuzyna) 2000r., ocena użytkownika (rp2)

Saab 9-5 SE 2000r. - opinia użytkownika

nadwozie: sedan (limuzyna)

silnik: 2.3 4 cyl.rzedowy 16V 170KM (benzyna+gaz)

skrzynia biegów: ręczna/manualna

przebieg: 188 000 km

liczba drzwi: 4

pochodzenie: krajowy

jeździłem/łam tym autem: 3 lata

data oceny: 2010-03-01

liczba wyświetleń: 5376

Spalanie

Wartosci podaje po usrednieniu 2 letnich obserwacji. Jak widac nie ma zbyt wielkiej przepasci miedzy miastem a trasa, ale to akurat zasluga turbiny pracujacej juz przy bardzo niskich obrotach (moment obrotowy od 1800-2500obr. w zaleznosci od ustawien wtryskow). Na trasie do Polski 2-krotnie testowalem ekonomie autka: na benzynie 98 spalanie 8.3 przy 90km\h na gazie 9.2-9.6 zaleznie od jakosci gazu.
benzyna
gaz
Miasto
11.00
12.00
Trasa
8.70
9.80
Cykl mieszany
10.00
11.00

Czy z perspektywy czasu to był dobry zakup?

Odpowiedź:Tak

Na co zwrócić uwagę podczas zakupu tego auta?

Dokladnie sprawdzic turbine i silnik. Olej, czy nie ma oznak wody w oleju (specyficznej mazi na bagnecie lub oleju w zbiorniczku z woda, co wiaze sie z wymiana uszczelki pod glowica i swiadczy o katowaniu silnika przez poprzedniego wlasciciela). Turbina, czy nie gwizdze glosno badz glucho, i daje odpowiedni `punch` tzw. potocznie czy `daje kopa` odpowiednio wczesnie (od 1800 obr.) Kierownica, czy nie ma drgan, buksowania kol przy hamowaniu i uczucia plywania (wybita amortyzacja). Warto sprawdzic tez czy dziala klimatyzacja, jak napisalem wlasnie tylko ona raz mnie zawiodla. Zycze udanego autka.

Na co zwrócić uwagę podczas codziennego użytkowania tego auta?

Olej, olej i jeszcze raz DOBRY olej. Ja leje 5W40 rekomendowany przez Porsche i z autkiem nie mialem zadnych problemow przez 80.000km. No i obowiazkowo wymienic odme, szczegolnie jesli rurki juz sie zapadaja lub sklejaja. Sczegoly na forum Saaba, jednego z najlepiej zorganizowanych w Polsce.

Komu poleciłbyś/poleciłabyś to auto?

Osobom lubiacym komfort i jednoczesnie dosc dynamiczna jazde.

Ocena ogólna

Stosunek ceny zakupu, niewielu napraw, jazdy na gazie bez problemow. 9 to ocena nie zawyzona. Saab jest w Polsce autkiem bardzo niedocenionym z uwagi na dostepnosc czesci uzywanych i nowych lub raczej ich brak.

Ocena ogólna

9/10

Układ jezdny

10 = idealnie (np. Audi RS4). Hamulce slabe do wagi auta (najlepiej od razu zalozyc z 260konnej wersji AERO, nawet uzywane 2 razy lepsze niz nowy standard). Prowadzenie bardzo komfortowe, dla wymagajacych ponownie zmiana na AERO (usztywnia i na zakretach dodaje sporo przyczepnosci niwelujac przechyly). Do tego polecam zestaw z poliurytenu POWERFLEX, i uklad kierowniczy staje sie niezwykle precyzyjny (nie polecam osobom stawiajacym na komfort, poniewaz poliuretan nie tlumi tak drgan jak standardowa guma).

Prowadzenie auta

8/10

Układ kierowniczy

7/10

Hamulce

8/10

Parkowanie

8/10

Napęd

Elastycznosc wprost idealna, z wyjatkiem pierwszego i drugiego biegu ktore sprawiaja wrazenie zbyt dlugiego przelozenia(ale saab zwraca z nawiazka przyspieszeniem od 50km-150km\h, co jest znacznie istotniejsze w trasie). 2ka i 3ka, mimo ciezkiej masy auta, niezwykle mocne jak na 4 cylindrowy silnik (zasluga dobrze dobranego turbo, nawet slabszy 170 konny model z latwoscia `polyka` TIR-a w 5-8sek. w zaleznosci od predkosci (60-100km\h). Silnik dobry do dlugich tras, swietnie wspolgra z instalacja gazowa (nawet w sekwencji stag 300 plus, koszt jest nieduzy bo to 4 a nie 6 cylindrow). Silnik dobrze wytlumiony, chociaz z podniesiona maska znacznie glosniejszy niz jego 6 cylindrowi `koledzy` z tej samej klasy.

Elastyczność

9/10

Skrzynia biegów

8/10

Silnik

8/10

Przyspieszenie 0-100km

7/10

Przyspieszenie 60-120km

9/10

Przyspieszenie 80-120km

9/10

Komfort jazdy

Auto niezwykle wygodne i mile dla kierowcy. Najlepszy samochod na dlugie trasy jakim jezdzilem do tej pory. Specjalilsci Saaba mogliby jeszcze tylko poprawic wyciszenie, chociaz to moja subiektywna ocena i to tylko do predkosci powyzej 130km\h co polskich kierowcow nie powinno zmartwic.

Resorowanie bez obciążenia

8/10

Resorowanie z obciążeniem

7/10

Fotele przednie

9/10

Fotele tylne

10/10

Jazda z kompletem pasażerów

9/10

Wyciszenie

7/10

Nadwozie i wnętrze

Karoseria dobra aczkolwiek po 3 audi nie moglem dac saabince wiecej niz 8. Przestrzen odwrotnie. Saab 10 , audi A4 8. Bagaznik spory, chociaz wolalbym zapasowe kolo normalne a nie dojazdowke (dlatego 9 a nie 10). Materialy idealne, skora i drewnopodobne zdobienia, wykonczenie b.dobre ale nie idealne. Aranzacje latwe, szybko mozna je wykonac, bez zbednych dzialan.

Przestrzeń z przodu

9/10

Przestrzeń z tyłu

10/10

Wygoda obsługi (ergonomia)

9/10

Bagażnik

9/10

Jakość materiałów i wykończenia

9/10

Możliwość aranżacji

10/10

Karoseria

8/10

Wentylacja i ogrzewanie

8 z powodu awarii elektryki w klimie (sterownik bodajze). Poza tym idealnie.

Wentylacja i ogrzewanie

8/10

Widoczność

Przod z olbrzymia szyba i waskimi slupkami = 10. Tyl, w 5 metrowym aucie wyjatkowo dobra, ale za brak tylnej wycieraczki 8.

Widoczność do przodu

10/10

Widocznośc do tyłu

8/10

Widoczność w lusterkach

9/10

Elektryka/Elektronika

Czasem padaja zarowki (ale zyje w bardzo wilgotnym miescie), drobne usterki typu awaria silniczka w lusterku wiec 9. Elektronika 10. Zero problemow, plus spore pole do popisu dla zwiekszania mocy po podlaczeniu do TECH-a, czyli podrecznego komputera (operacja nazywana Stagem. Zazwyczaj jest dostepny Stage 1,2 i 3).

Elektryka

9/10

Elektronika

10/10

Naprawy

Koszty napraw nieduze ale zaznaczam ze moj mechanik jest specjalista saab-a i posiada 2 hangary z czesciami uzywanymi. To sporo zmienia, poniewaz w Polsce dostepnosc czesci jest nadal dosc kiepska.

Niezawodność

9/10

Koszty napraw

8/10

Co negatywnie zaskoczyło oceniającego?

Hamulce. Niestety standardowe, nie nadaja sie na Polske (czeste ostre wymuszone hamowania) ale i na autobahnie czasem trzeba szybko zwolnic. Tak jak mowilem zmienic przy pierwszej okazji na te z modelu AERO i cieszyc sie jazda.

Układ jezdny

Co pozytywnie zaskoczyło oceniającego?

Spodziewalem sie ze nigdu nie uda mi sie zejsc ponizej 10 litrow na trasie a tymczasem rzadko zuzywam na trasie wiecej niz 10. To naprawde niewiele zwazywszy ze autko wazy 1560kg, plus kierowca, na oponach 225/45 R17.

Spalanie

autor opinii