Opinia Seat Leon 1P 2.0 140KM (turbo diesel) hatchback 2007r., ocena użytkownika (v2r)

Seat Leon 1P 2007r. - opinia użytkownika

nadwozie: hatchback

silnik: 2.0 140KM (turbo diesel)

skrzynia biegów: ręczna/manualna

przebieg: 150 000 km

liczba drzwi: 5

pochodzenie: importowany

jeździłem/łam tym autem: niecały rok

data oceny: 2010-08-26

liczba wyświetleń: 6438

Spalanie

Jako trasę określam tu drogi poza miastami z prędkością średnią ok 80 km/h. Wynik 5.6 jest nietrudny do osiągnięcia (trudno raczej osiągnąć wyższy). Na autostradzie niemieckiej, przy ok 150 km/h schodzi 6.5l. Grubo przyciśnięty pod górę wyleje ok. 10l. Co ciekawe - podczas szybkiej jazdy po zakrętach (gaz-hamulec) spala bardzo rozsądne ilości paliwa - okolice 7l. Szósty bieg, jak wspominane we wszystkich testach, jest idealnym "zabójcą" spalania. Silnik dobrze trzymać w okolicach 1800-2000 obrotów, gdzie spalanie jest bardzo małe, a moc już dostępna.
diesel
gaz
Miasto
7.00
-.--
Trasa
5.60
-.--
Cykl mieszany
6.20
-.--

Czy z perspektywy czasu to był dobry zakup?

Odpowiedź:Tak

Komu poleciłbyś/poleciłabyś to auto?

Młodym ludziom, którzy chcą poszaleć bez odwiedzania stacji benzynowej co każde 200 km. Osobom pokonującym duże odległości, jako alternatywa dla klasycznego sedana.

Ocena ogólna

Świetny samochód dający mnóstwo frajdy z jazdy. Do tego ekonomiczny (szczególnie biorąc pod uwagę moc i pojemność) i idealny na bardzo długie trasy (no może poza poziomem hałasu). Atutem jest także nietuzinkowy wygląd (zew i wew) i wygoda podróżowania.

Ocena ogólna

10/10

Układ jezdny

Zawieszenie zestrojone raczej pod kątem precyzji prowadzenia niż komfortu (ogólnie cały samochód można zcharakteryzować w ten sposób). Świetnie nadaje się na ciasne zakręty pokonywane z dużą prędkością. Jak na samochód bez naklejek "sport", "rs", "gti", "fr", itp. zaskakuje tym co można z niego wycisnąć na krętej drodze. Niełatwo spowodować, aby któraś z osi zaczęła "uciekać" w zakręcie. Z mojego doświadczenia łatwiej o podsterowność niż nadsterowność. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na fakt, iż system ESP zastosowany w Seacie nie reaguje przedwcześnie - pozwala na odrobinę uślizgu. Jeżeli mowa o komforcie: każda osoba ma swój własny poziom tolerancji w tym zakresie, lecz na pewno nie jest to Citroen - napotkana nierówność na drodze odbije się nam raczej pojedynczym, solidnym uderzeniem niż "pływaniem" znanym z samochodów o przesadnie komfortowym zawieszeniu. Układ kierowniczy nie jest przystosowany do jazdy miejskiej. Oznacza to ni mniej, ni więcej, że parkowanie 1 palcem nie jest domeną Leona. Wynagradza to jednak precyzja prowadzenia, o której mowa powyżej. Hamulce - odpowiednio dopasowane do reszty układu jezdnego - ostre i pewne. W przeciwieństwie do ESP (które włącza się dość późno) BAS reaguje czasem zaskakująco wcześnie, choć poza migającymi "awaryjnymi" nie ma to większego wpływu na jakość jazdy.

Prowadzenie auta

10/10

Układ kierowniczy

10/10

Hamulce

10/10

Parkowanie

7/10

Napęd

Wersja 2.0TDI @140KM nie należy do cichych. Z resztą czytając testy Leona często można natknąć się na informacje o raczej niskim poziomie wyciszenia silnika niezależnie od wersji. Fakt ten może przeszkadzać, ale tylko do momentu pierwszego dociśnięcia gazu do deski. Mimo tego, że jest to diesel, dźwięk wydawany przy wyższych obrotach można spokojnie nazwać "rasowym". Przyspieszenie i wrażenia jemu towarzyszące powodują sporo radości. Oczywiście nie jest to przyspieszenie godne turbodoładowanej benzyny, ale ~9,5s do setki również cieszy. Sprawy mają się jeszcze lepiej przy prędkościach "autostradowych" - rozpędzenie się z 80 km/h (czyli po wyjeździe z kolejnej przebudowy drogi) do 130 zajmuje zaskakująco mało czasu. Elastyczność jest wielką zaletą tego samochodu - ciągnie już od ok. 1900 obrotów - poniżej raczej pusto. Samą zmianę biegów charakteryzuje dość krótki skok. Dźwignia chodzi płynnie choć czuć pewien ciężar.

Elastyczność

10/10

Skrzynia biegów

9/10

Silnik

10/10

Przyspieszenie 0-100km

9/10

Przyspieszenie 60-120km

9/10

Przyspieszenie 80-120km

10/10

Komfort jazdy

Jak już wspomniane zostało w sekcji "Układ jezdny" - Leon nie jest kanapą na kółkach. Poziom hałasu wewnątrz jest dość znaczny - jadąc z prędkością 130 km/h trzeba podnosić głos podczas rozmowy. Na autostradzie samochód "połyka" kilometry - poza hałasem nie ma tu nic do zarzucenia. Fotele z przodu (wersja Stylance, czyli szare fotele z czerwoną zawieszką "Airbag") są wystarczająco głębokie i dobrze trzymają. Polowałem na wersję z fotelami "kubełkowymi", ale w perspektywie czasu muszę powiedzieć, że nie warto - "zwykłe" fotele są naprawdę dobre. Tylną kanapę ciężko oceniać - prowadząc siedzę z przodu :) Żaden z pasażerów nie skarżył się jednak na brak wygody.

Resorowanie bez obciążenia

9/10

Resorowanie z obciążeniem

9/10

Fotele przednie

8/10

Fotele tylne

6/10

Jazda z kompletem pasażerów

8/10

Wyciszenie

7/10

Nadwozie i wnętrze

Samochód ogólnie można określić jako spory (dużo większy od tradycyjnych kompaktów, niewiele mniejszy od sedanów klasy C). Wykończony plastikiem, lecz raczej dobrej jakości. Co może odstraszać na zdjęciach to plastik konsoli centralnej i deski rozdzielczej, jednak jest to złudne - jest to dość ciekawy materiał - nie skrzypi i całkiem ładnie prezentuje się "na żywo". Kierownica i gałka skrzyni biegów (w Stylance skórzane) są bardzo dobrze wykonane. Oceniając wnętrze i wygodę obsługi trzeba powiedzieć, że Leon jest samochodem raczej dziwnym. Na pewno nie przypadnie do gustu ludziom lubiącym klasyczne niemieckie wykończenie. Dziwi miejsce położenia wtyku zapalniczki, wejścia AUX, nawet "ręczny" jest chyba dziwnie przesunięty do tyłu. Niecodziennym jest także mechanizm wycieraczek (co każdy kto widział jakiegokolwiek nowego Seata zapewne zauważył). Jednak w tej niecodzienności jest doskonały - widoczność osiągnięta dzięki takiemu wycieraniu szyby wielokrotnie przewyższa tą spotykaną w innych samochodach. Deska rozdzielcza jest bardzo czytelna (biało-czerwone podświetlenie), a położenie obrotomierza na środku i wskazówki kładące się pionowo w dół dodają prawdziwego smaczku. Całość dopełnia czerwone podświetlenie gałki biegów (dokładnie to ręki nań spoczywającej).

Przestrzeń z przodu

9/10

Przestrzeń z tyłu

9/10

Wygoda obsługi (ergonomia)

9/10

Bagażnik

10/10

Jakość materiałów i wykończenia

9/10

Możliwość aranżacji

8/10

Karoseria

9/10

Wentylacja i ogrzewanie

Pod względem parowania w trakcie deszczu nie miałem póki co żadnych problemów. Za to do szewskiej pasji doprowadza mnie Climatronic, któremu nie można nakazać wyłączenia chłodzenia. Niech nie zmyli Was opcja OFF - wyłącza ona całkowicie nawiew, co szybko powoduje ciekawe doznania w postaci delikatnego powiewu bardzo ciepłego powietrza (domyślam się, że ogrzanego pracą silnika). Aby uzyskać nawiew powietrza o temperaturze zewnętrznej trzeba zmieniać żądaną temperaturę z częstotliwością ok. 1 razu na 1 minutę :) Chciałbym mieć możliwość po prostu wpuszczenia powietrza z zewnątrz z pominięciem jakiegokolwiek grzania czy chłodzenia. Niestety póki co takiej opcji nie napotkałem.

Wentylacja i ogrzewanie

6/10

Widoczność

Widoczność do przodu jest wybitna - szyba przednia jest ogromna, a wspomniane wcześniej rozwiązanie wycieraczek - wyśmienite. Widoczność do tyłu jest standardowa dla nowych samochodów - wystarczy na tyle żeby stwierdzić czy nie stoi za nami TIR - z mniejszymi elementami bywa różnie (choć nie jest tak źle jak w Hondzie Civic). W kwestii lusterek warto wspomnieć że w wersji Stylance znajduje się samościemniające się lusterko, które jest wyjątkowo wygodnym rozwiązaniem.

Widoczność do przodu

10/10

Widocznośc do tyłu

7/10

Widoczność w lusterkach

9/10

Elektryka/Elektronika

W czasie ostatniej pory deszczowej przepaliła się jedna żarówka - lewe światło stop. Na duży plus zasługuje sposób mocowania żarówek - dostęp jest wyjątkowo łatwy (wyjmowalny panel) i nie zmusza do kaleczenia sobie rąk.

Elektryka

10/10

Elektronika

9/10

Naprawy

Niezawodność

10/10

Koszty napraw

7/10

Co negatywnie zaskoczyło oceniającego?

Wentylacja i ogrzewanie

Co pozytywnie zaskoczyło oceniającego?

Zaskakujące wrażenia (przyczepność, stabilność, zestrojenie systemów wspomagających), szczególnie na krętych drogach przy dużej prędkości.

Układ jezdny

autor opinii