Opinia Skoda Octavia GLX 1.9 TDI 90KM (turbo diesel) liftback 2000r., ocena użytkownika (myg)

Skoda Octavia GLX 2000r. - opinia użytkownika

nadwozie: liftback

silnik: 1.9 TDI 90KM (turbo diesel)

skrzynia biegów: ręczna/manualna

przebieg: 180 000 km

liczba drzwi: 5

wyposażenie: ABS,Kontrola trakcji ,Klimatyzacja

pochodzenie: krajowy

jeździłem/łam tym autem: 10 lat

data oceny: 2010-01-14

liczba wyświetleń: 6627

Spalanie

Spalanie zamieściłem według wskazań komputera pokładowego - może nieco oszukiwać, lecz zasięg auta jest niesamowity. Ponad 1000 km na jednym baku (55 l) nie sprawia problemu. 1.9TDI jest jednym z liderów w tej materii, mamy tu osiągnięty kompromis pomiędzy niskim spalaniem a osiągami auta. Zejście poniżej 5 litrów w trasie nie stanowi problemu, co stawia Octavię (nie tylko Octavię - inne auta grupy VAG z 1.9TDI) na czele stawki wszystkich aut pod względem ekonomiczności.
diesel
gaz
Miasto
5.80
-.--
Trasa
4.80
-.--
Cykl mieszany
5.30
-.--

Czy z perspektywy czasu to był dobry zakup?

Odpowiedź:Tak

Na co zwrócić uwagę podczas zakupu tego auta?

Ja swoje auto kupiłem w polskim salonie. Octavia była bestsellerem w Polsce przez jakiś czas, więc można znaleźć auto naprawdę zadbane z możliwym przebiegiem. Octavie jednak były kupowane często w celu robienia ogromnych przebiegów (mowa o silniku TDI), szczególnie na zachodzie, gdzie roczne przebiegi mogą sięgać kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Po wjeździe do Polski auto traci na liczniku nawet 100, 200 tysięcy kilometrów, więc można się nadziać. Auto bezwypadkowe nie rdzewieje. Jeśli znajdziemy choć najmniejsze ślady ognisk korozji możemy podejrzewać, że jest powypadkowe. Poza tym - musimy patrzeć na pracę silnika a także stan turbosprężarki, bo można ją zniszczyć w bardzo łatwy sposób.

Na co zwrócić uwagę podczas codziennego użytkowania tego auta?

Silnik auta oparty jest na pompie rotacyjnej (90 i 110KM). W autach 130 konnych mamy do czynienia z pompowtryskwiaczami. Dzięki pompie rotacyjnej nie musimy się martwić w tak dużym stopniu o jakość tankowanego paliwa, a w autach z PD (pompowtryskiwaczami) możemy je łatwo uszkodzić poprzez tankowanie paliwa nieznanego pochodzenia, lub nawet chrzczonego na zwykłej stacji benzynowej, której nie podejrzewalibyśmy o takie zagrania. Jeśli o auto będziemy dbali, na bieżąco wymieniali podstawowe części eksploatacyjne - posłuży nam bardzo długo. Trzeba jednak pamiętać o właściwym użytkowaniu turbosprężarki. Przed ostrą jazdą należy rozgrzać silnik, a po ostrej jeździe nie należy go gwałtownie gasić.

Ocena ogólna

Z auta jestem bardzo zadowolony. Niska awaryjność i wysoka ekonomiczność sprawiają, że choć auto mam już 10 lat, to jeszcze go nie sprzedaję, bo po co mam pozbywać się czegoś, co służy mi bardzo dobrze?

Ocena ogólna

8/10

Układ jezdny

Auto bardzo dobrze trzyma się drogi, choć nie ma stabilizacji toru jazdy to naprawdę ciężko o poślizg - nie mówię tu o śliskiej nawierzchni, lecz o normalnych warunkach. Parkowanie jest dość trudne, w szczególności tyłem, z tego względu, że podczas opadów, kiedy szyba jest mokra (tylna) nie mamy do dyspozycji wycieraczki. Pozostają nam więc tylko lusterka boczne, a wtedy strefa zerowej widoczności w lusterkach znacząco się powiększa. Hamulce - bez zarzutu, choć szkoda, że w wersji 90-konnej producent stosował z tyłu bębny, bo tarcze to jednak już wyższa technologia. W 110-konnej wersji były już hamulce tarczowe zarówno z przodu, jak i z tyłu.

Prowadzenie auta

9/10

Układ kierowniczy

9/10

Hamulce

8/10

Parkowanie

5/10

Napęd

Elastyczność - jak to w silnikach TDi, można jechać zarówno bez gazu na danym biegu, jak i przemieszczać się po całym mieście na 3 / 4. Skrzynia biegów jest naprawdę dopracowana, nie ma obawy o wrzucenie złego biegu, skok drążka jest niemal idealny. Osiągi auta, jak na tą masę i tylko 90KM są zadowalające, choć na pewno przydałoby się coś więcej. Kupując auto używane lepiej szukać wersji 110-konnej, koszt zakupu będzie identyczny, a zawsze mamy nieco więcej mocy.

Elastyczność

7/10

Skrzynia biegów

10/10

Silnik

9/10

Przyspieszenie 0-100km

6/10

Przyspieszenie 60-120km

6/10

Przyspieszenie 80-120km

7/10

Komfort jazdy

Auto ma niemal idealne zawieszenie na nasze polskie drogi. W odróżnieniu od Passata B5, Audi A4 B5, nie mamy tutaj do czynienia z aluminiowymi elementami zawieszenia, dzięki czemu staje się ono bardzo trwałe. Jest dobrze zestrojone, co zapewnia nam komfort w czasie podróży. Z przodu podróżuje się bardzo dobrze, gorzej z tyłu, ponieważ Octavia posiada tą samą płytę podłogową co Golf IV, ma za to znacznie większy bagażnik i jest nieco dłuższa. Konsekwencją tego jest ciasnota na tylnej kanapie i podróż z kompletem pasażerów może się dla nich okazać naprawdę uciążliwa. Wyciszenie wnętrza mogłoby być lepsze, odgłos silnika, szczególnie zimnego, dociera do kabiny na zbyt wysokim poziomie...

Resorowanie bez obciążenia

10/10

Resorowanie z obciążeniem

10/10

Fotele przednie

9/10

Fotele tylne

4/10

Jazda z kompletem pasażerów

5/10

Wyciszenie

5/10

Nadwozie i wnętrze

Tak jak wspominałem, przestrzeni z przodu jest wystarczająca, lecz z tyłu zaczyna się "horror", jeśli chodzi o długie podróże. Na krótkich dystansach oczywiście jest względnie, jednak pasażerowie tylnej kanapy mogą się czuć nie najlepiej po kilkuset kilometrach. Ergonomia jest na najwyższym poziomie, jak to w grupie VAG - wszystko jest na swoim miejscu, a obsługa jest intuicyjna. Bagażnik - kosmos. Ponad 500 litrów sprawia, że pod tym względem Octavia jest zdecydowanym liderem w swojej klasie (i nie tylko). W łatwy sposób możemy złożyć tylną kanapę i mieć do dyspozycji ogrom przestrzeni bagażowej. Jakość nie jest najgorsza, choć mogłoby być lepiej. Nie ma zbyt dużej różnicy pomiędzy wykonaniem VW Golfa a Octavii, jednak plastiki mogłyby być jakościowo lepsze. Po prawie 200tys. km. zaczynają lekko trzeszczeć, a przy dużych mrozach jest to bardzo odczuwalne. Karoseria - bardzo dobra, nie widziałem nigdzie żadnych ognisk korozji.

Przestrzeń z przodu

8/10

Przestrzeń z tyłu

3/10

Wygoda obsługi (ergonomia)

8/10

Bagażnik

10/10

Jakość materiałów i wykończenia

7/10

Możliwość aranżacji

6/10

Karoseria

9/10

Wentylacja i ogrzewanie

Tylko średnio ze względu na dość długie ogrzewanie auta zimą. Wiadomo - jest to silnik TDi, który potrzebuje sporo czasu na nagrzanie, a przez ten czas musimy siedzieć w zimnie. Wentylacja jest jednak na dobrym poziomie, klimatyzacja latem spisuje się nienagannie.

Wentylacja i ogrzewanie

6/10

Widoczność

Widoczność do przodu jest w porządku - duża szyba sprawia, że mamy pogląd na całą sytuację. Do tyłu jednak jest dość źle - często pozostają nam tylko lusterka boczne. Tylna szyba, choć sporych rozmiarów, nachylona jest pod dużym kątem, co sprawia, że niewiele przez nią widać. Do tego dochodzi brak tylnej wycieraczki, co w niektórych sytuacjach pogodowych jest krótko mówiąc - uciążliwe.

Widoczność do przodu

7/10

Widocznośc do tyłu

3/10

Widoczność w lusterkach

6/10

Elektryka/Elektronika

Dwie dziesiątki, ponieważ zarówno z elektryką jak i elektroniką, przez 10 lat nie miałem żadnych problemów.

Elektryka

10/10

Elektronika

10/10

Naprawy

Auto jest naprawdę bardzo mało awaryjne. Mój samochód zawsze stał pod blokiem, i co ok. 3 lata muszę wymieniać świece żarowe, aby nie mieć problemów z odpalaniem zimą. Pewnego dnia auto zaczęło mieć bardzo słabe osiągi - okazało się, że uszkodził się przepływomierz. Jest to dość częsta usterka wszystkich silników TDI, więc nie ma co się zrażać. Okazało się, że w moim samochodzie, po dłuższym postoju z przewodów paliwowych znikało paliwo, i czasem były problemy z odpalaniem auta - nawet latem. Po wymianie zaworu zwrotnego paliwa wszystko wróciło do normy.

Niezawodność

8/10

Koszty napraw

8/10

Co negatywnie zaskoczyło oceniającego?

Szczerze mówiąc nic poważnego mnie negatywnie nie zaskoczyło, przyczepić jedynie mogę się do słabej widoczności do tyłu, co opisywałem wyżej.

Widoczność

Co pozytywnie zaskoczyło oceniającego?

Z dostępnych kategorii zdecydowanie najbardziej zaskoczyło mnie niskie spalanie. Kiedy je kupowałem, nie było jeszcze szału na silniki TDI, więc nie wiedziałem o nim nic. Jestem bardzo zadowolony, bo ekonomiczność stoi na najwyższym poziomie przy zachowaniu odpowiedniej dynamiki.

Spalanie

autor opinii