Opinia Peugeot 309 1.9 64KM (olej napędowy) hatchback 1991r., ocena użytkownika (gbj)

Peugeot 309 1991r. - opinia użytkownika

nadwozie: hatchback

silnik: 1.9 64KM (olej napędowy)

skrzynia biegów: ręczna/manualna

przebieg: 360 000 km

liczba drzwi: 5

pochodzenie: importowany

jeździłem/łam tym autem: 2 lata

data oceny: 2009-05-18

liczba wyświetleń: 2836

Spalanie

Silnik jest nawet jak na dzisiejsze standardy rewelacyjnie oszczędny.Przy spokojnej jeździe na trasie (zakładając że motor i podzespoły działa poprawnie i prędkości 90-120) potrafi zejść poniżej 4 litrów/100!
diesel
gaz
Miasto
5.50
-.--
Trasa
3.90
-.--
Cykl mieszany
5.00
-.--

Czy z perspektywy czasu to był dobry zakup?

Odpowiedź:Tak

Na co zwrócić uwagę podczas zakupu tego auta?

Stan tylnego zawieszenia (specyficzna francuska konstrukcja nie może trzeszczeć i koła muszą stać pionowo)

Na co zwrócić uwagę podczas codziennego użytkowania tego auta?

Za minimum troski autko odwdzięczy się niezawodnością.Trzeba okresopwo sprawdzać i smarować przednie zaciski hamulcowe.

Komu poleciłbyś/poleciłabyś to auto?

Osobom nie dysponującym zasobnym portfelem, mającym podstawowe umiejętności mechaniczne, a potrzebującym wzglednie pewnego i niedrogiego auta

Ocena ogólna

309 to bez wątpienia jeden z najbardziej udanych francuskich samochodów wszechczasów.Połączenie solidności komfortu i ogromnych walorów urzytkowych.Większość wad wynika z wieku (najmłodsze egzemplaże mają już 16 lat i zwykle ok. 300tyś przebiegu) i specyfiki polskich dróg.Niemniej jednak zadbany,sprawny egzemplaż jest warty zakupu.Jedyna wada to awaryjny układ chamulcowy i koszty okresowych regeneracji tylnego zawieszenia.

Ocena ogólna

10/10

Układ jezdny

Autko poprawnie się prowadzi, jest przewidywalne, brak wspomagania i kierownica mocno się stawia,ale za to dobre wyczycie nawierzchni.Zawieszenie w tej wersji jest wybitnie komfortowe (i jako takie się sprawdza,) i nie nadaje się do (pseudo)sportowej jazdy

Prowadzenie auta

7/10

Układ kierowniczy

6/10

Hamulce

5/10

Parkowanie

3/10

Napęd

Fakt że osiągnięto 64km z pojemności z której obecnie diesle osiągają często 3 razy tyle może nieco szokować.W praktyce jednak okazuje się że silnik starczy nie tylko do spokojnej jazdy, ale jest całkiem dynamiczny, zwłaszcza (co ciekawe) na wyższych biegach-wyprzedzanie na IV i V nie stanowi problemu.Skrzynia chodzi leciutko i mimo długich skoków nie chaczy nawet przy gwałtownych redukcjach.

Elastyczność

8/10

Skrzynia biegów

10/10

Silnik

10/10

Przyspieszenie 0-100km

6/10

Przyspieszenie 60-120km

8/10

Przyspieszenie 80-120km

9/10

Komfort jazdy

Zawieszenie posiada niespotykaną już dziś bardzo miękką charakterystykę oraz spory skok i jeśli jeszcze choć trochę działa skutecznie pochłania nawet duże nierówności (bardziej słychać niż czuć).Obciążone zaczyna bujać jak w amerykańskim krążowniku.Pełnowymiarowe (też już rzadkość) fotele są wygodne i miękkie ale bez trzymania bocznego

Resorowanie bez obciążenia

8/10

Resorowanie z obciążeniem

9/10

Fotele przednie

8/10

Fotele tylne

8/10

Jazda z kompletem pasażerów

8/10

Wyciszenie

7/10

Nadwozie i wnętrze

wymiary nadwozia wykorzystane wzorowo, z przodu dużo miejsca, nawet dla wysokich osób, z tyłu wystarczająco dla wygody dwóch osób nawet na długiej trasie.Rozkładana na wszystkie sposoby tylna kanapa czyni z 309 małego dostawczaka.Pułeczki i schoweczki funkcionalne i elegancko zamykane i podswietlane.Jakość plastików nie zachwyca ale są odporne na zarysowania i brud (gorzej z łamliwością), generalnie 19to letnie wnętrze nie nosi wyraźnych śladów używania.Fotele obite ładną i trwałą tapicerką nieznacznie wysiedziane.Rewelacyjne zabezpieczenie antykorozyjne - rdzawy nalot pojawia się tylko w miejscach uszkodzeń mechanicznych.

Przestrzeń z przodu

10/10

Przestrzeń z tyłu

9/10

Wygoda obsługi (ergonomia)

8/10

Bagażnik

10/10

Jakość materiałów i wykończenia

5/10

Możliwość aranżacji

8/10

Karoseria

10/10

Wentylacja i ogrzewanie

Płynnie regulowana dmuchawa jest wystarczająca aby od szronić/wilgocić szyby i pomóc przetrwać w upały.Ciekawa funkcja sterowania powietrzem zassanym \\"z pędu\\", bez urzycia wentylatora.

Wentylacja i ogrzewanie

7/10

Widoczność

Jak to hatchback, nie ma problemu, dość duże martwee pole we wstecznych lusterkach z uwagi na masywne tylne słupki.

Widoczność do przodu

10/10

Widocznośc do tyłu

8/10

Widoczność w lusterkach

8/10

Elektryka/Elektronika

Zdarzają się drobne problemy z kontaktem np. przełączników, złączek, świateł ale o niewielkim nasileniu.Trzeba pamiętać że to prawie 20 letni samochód i nie mercedes czy jaguar.

Elektryka

8/10

Elektronika

8/10

Naprawy

Samochód jest wyjątkowo niezawodny i solidny, mimo lat i przebiegu nie wystąpiła usterka uniemożliwiająca dalszą jazdę.jedyny newralgiczny punkt to układ chamulcowy - zaciski częśto się zacinają.Podstawowe części silnika i podwozia nie sa drogie, niestety coraz trudniej o mniej typowe drobniejsze części.

Niezawodność

10/10

Koszty napraw

8/10

Co negatywnie zaskoczyło oceniającego?

Konstrukcja hamulców i kilka innych plastikowych (łamliwych) patentów konstrukcyjnych.

Inne

Co pozytywnie zaskoczyło oceniającego?

Spalanie oraz niezłe osiągi wolnossącego diesla

Napęd

autor opinii