Opinia Renault 19 TSE 1.7 1721 F3N L740 73KM (benzyna) hatchback 1989r., ocena użytkownika (k2q)

Renault 19 TSE 1989r. - opinia użytkownika

nadwozie: hatchback

silnik: 1.7 1721 F3N L740 73KM (benzyna)

skrzynia biegów: ręczna/manualna

przebieg: 134 500 km

liczba drzwi: 3

pochodzenie: krajowy

jeździłem/łam tym autem: 16 lat

data oceny: 2009-07-13

liczba wyświetleń: 5352

Spalanie

Jestem miło zaskoczony wielkością spalania. Nie znam osoby, która posiadałaby samochód w takim wieku charaktaryzujący się tak niskim spalaniem (z porównywalnej wielkości silnikiem).
benzyna
gaz
Miasto
7.40
-.--
Trasa
6.10
-.--
Cykl mieszany
6.70
-.--

Czy z perspektywy czasu to był dobry zakup?

Odpowiedź:Tak

Na co zwrócić uwagę podczas zakupu tego auta?

Na blacharkę, gdyż widziałem egzemplarze nieźle skorodowane (kiepskie naprawy blacharsko-lakiernicze). Podwozie-stan ogólny. Silnik-czy nie ma dużych wycieków oleju-małe spod klawiatury są dopuszczlne. Praca drążka skrzyni biegów-powinien chodzić lekko, z niewielkim oporemprzy zapinaniu biegów. Reszta tak jak w przypadu zakupu pozostałych używanych aut.

Na co zwrócić uwagę podczas codziennego użytkowania tego auta?

To, co w każdym aucie: poziom oleju w silniku, oświetlenie, sprawność hamulców...

Komu poleciłbyś/poleciłabyś to auto?

Młode malżeństwa bez dzieci (brak tynych drzwi). Ludzie lubujący się w modyfikacjach aut (niezbyt skomplikowana konstrukcja). Osoby jeżdżący głównie po mieście (zwinność, elastczność) wyjeżdżający czasem poza miasto (komfort i dość obszerne wnętrze)

Ocena ogólna

Ogólnie z auta jestem bardzo zadowolony. Nie sprawia problemów, nigdy nie zepsuło się nic, co by uniemożliwiło lub nawet bardziej utrudniło podróż. Nieduże koszty eksploatacji i radość z jazdy (komfort i elastyczność) sprawiają, że użytkowanie jest przyjemne. Nadmienię, że podoba mi się ten nieco kanciasty wygląd auta. Mój egzemplarz jest w niemal idealnym stanie, więc w niedługim czasie tylko dokupię drugie auto do rodzinnego użytku.

Ocena ogólna

9/10

Układ jezdny

Samochód nieżle trzyma się drogi. Wbrew obiegowej opinii o francuzach, układ kierowniczy jest całkiem precyzyjny i w połączeniu z miękkim zawieszeniem nie ma wrażenia pływania po drodze. Średnica skrętu to ok.10,5m i pomimo braku wspomagania układu kierowniczego manewrowanie nie sprawia problemów.

Prowadzenie auta

8/10

Układ kierowniczy

8/10

Hamulce

7/10

Parkowanie

9/10

Napęd

Silnik pomimo niedużej mocy (73KM) dysponuje sporym momentem obrotowym (127Nm przy 2750obr/min). Motor jest elastyczny i przyspieszanie nawet od 1500obr/min na piątym biegu nie stanowi problemu. Oczywiście nie wgniata w fotel, ale nie dusi się jak większość benzyniaków przy niskich obrotach. Ponadto nie przekraczając 3000obr/min udało mi się osiągnąć spalanie 6,3l/100km (zazwyczaj ok.7l/100km przy jeżdzie mieszanej) Myślę, że na 20-letnie auto o takiej pojemności silnika to niezły wynik.

Elastyczność

10/10

Skrzynia biegów

8/10

Silnik

8/10

Przyspieszenie 0-100km

5/10

Przyspieszenie 60-120km

7/10

Przyspieszenie 80-120km

8/10

Komfort jazdy

Zawieszenie dość miękkie. Sprawia to, że auto jest komfortowe. Pomimo miękkości w mirę dobrze trzyma się drogi. Jeśli się zainwestuje w dobre opony, to nie ma problemu z pokonywaniem nawet całkiem ciasnych zakrętów. Jednak trzeba w miarę możliwości omijać większe dziury w drodze, gdyż spotkania z nimi odbijają się na trwałości zawieszenia. W środku jest w miarę cicho, jednak trochę trzeszczy tapicerka (ale to raczej wina tego, że poginęła część spinek mocujacych tapicerkę do nadwozia)

Resorowanie bez obciążenia

8/10

Resorowanie z obciążeniem

5/10

Fotele przednie

8/10

Fotele tylne

8/10

Jazda z kompletem pasażerów

6/10

Wyciszenie

6/10

Nadwozie i wnętrze

Jedno z największych wnętrzy aut kompaktowych (nawet w porównaniu z obecnymi produkcjami - np.w astrze II jest ciaśniej) Przestrzani na nogi nie brakuje, fotele bardzo komfortowe (choć z przodu mogłyby być nieco obszerniejsze). Wszystkie przyciski są pod ręką (wielofunkcyjne dżwignie przy kierownicy, pilot radia przy kierownicy, przyciski i regulacje nawiewu przed drążkiem biegów - w pozycji 3 dżwignia nie utrudnia dostępu). Bagażnik dość spory (ok.350l) i o dość regularnuch kształtach. Dodatkowo pod półką przekrywającą mam skórzany schowek na ubrania z wersji "baccara" - super sprawa - ciuchy się nie walają byle gdzie i nie brudzą. Materiały są dobrej jakości (welur na siedzeniach i bokach) i po tych 20 latach widać tylko drobne przetarcie na podłokietniku drzwi kierowcy. Karoseria ocynkowana - bardzo małe ogniska korozji w narożnikach przy tylnych kołach (z przodu mam przytarty lakier na masce do gołej blachy i przez 10 miesięcy rdza nie wzięła) Składana kanapa 2/3, ale szkoda, że tylko oparcie - siedzisko w jednym kawałku.

Przestrzeń z przodu

9/10

Przestrzeń z tyłu

9/10

Wygoda obsługi (ergonomia)

9/10

Bagażnik

9/10

Jakość materiałów i wykończenia

8/10

Możliwość aranżacji

9/10

Karoseria

9/10

Wentylacja i ogrzewanie

Szybko się nagrzewa w zimę i działa dość sprawnie. Zaparowane szyby nie są problemem. Wentylator mógłby pracować nieco cieszej na max obrotach. W ciepłe dni jest trochę gorzej, bo układ jest ciepły - tu już by się przydał klimatyzacja.

Wentylacja i ogrzewanie

8/10

Widoczność

Dobrze rozmieszczone przeszklenie. Słupki przednie niezbyt szerokie, więc nie ograniczają widoczności. Przez tylną szybę wszystko widać (bezpośrednio lub w środkowym lusterku). Lusterka boczne - ok, ale przydałoby się asferyczne lustro, bo występuje strefa, w której nie widać pojazdu, który Cię wyprzedza.

Widoczność do przodu

9/10

Widocznośc do tyłu

8/10

Widoczność w lusterkach

9/10

Elektryka/Elektronika

W aucie tylko raz wysiadł przekaźnik i zespolony przłącznik świateł (długie nie działały) - koszt wymiany obydwu części ok.150pln. Poza tym nie było żadnych problemów z elektryką i elektroniką (nawet żarówki rzadko się przepalają:))

Elektryka

9/10

Elektronika

9/10

Naprawy

Wbrew obegowej opinii to francuskie auto jest tanie w eksploatacji. Nie trzeba używać drogich oryginałów, a zamienniki, które dostarcza fabryce podwykonawca są tej samej jakości, a ok. 40-60% tańsze. Niektóre oryginały też nie są drogie. Poza tym niewiele się psuje, więc nawet "renault genuine parts" nie są wielkim obciążeniem dla domowego budżetu. Materiały eksploatacyjne również w przeciętnych cenach.

Niezawodność

9/10

Koszty napraw

9/10

Co negatywnie zaskoczyło oceniającego?

Denerwuje mnie słońce odbijające się od deski w przedniej szybie. Żeby to zniwelować trzeba bezbarwną wymienić na przyciemnianą. Pedał sprzęgła wymagający sporej siły nacisku. (w poprzednich renówkach też tak jest, "lekkie" sprzęgło jest dopiero w megane) Niezbyt obszerne fotele z przodu.

Inne

Co pozytywnie zaskoczyło oceniającego?

Generalnie wszystko, przed rozpoczęciem użytkowania tego samochodu, miałem zupełnie inny pogląd na francuskie auta. Samochód od 16 lat w rodzinie, od kilku lat ja go użytkuję i "opiekuję się" (mam prawko dopiero 8 lat).

Inne

autor opinii
Michał